Det nye Munchmuseet har reist seg i Bjørvika

Museumstårnet til det nye Munchmuseet har reist seg i rekordfart og betongdelen står nå ferdig i Bjørvika. I en spektakulær byggeprosess har det 13 etasjer høye bygget blitt støpt i ett på kun 33 døgn, og rager nå nærmere 60 meter over bakken.

På 33 døgn har det nye Munchmuseet reist seg i Bjørvika.

Det har vært fascinerende å se hvordan dette monumentale bygget har reist seg på så kort tid og allerede nå preger bybildet i hovedstaden. Det nye Munchmuseet er det største løftet i Oslo kommunes satsing på kunst i vår tid, og gjennom god styring har vi sikret at museet er i rute, både når det gjelder økonomi, fremdrift og sikkerhet, sier byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad (Ap).

Komplisert byggeteknikk

Betongarbeidene som nå er utført på det nye Munchmuseeter en av de mest avanserte og største landbaserte glidestøpene som har vært gjennomført i Norge. Det er jobbet døgnkontinuerlig over tre skift med 50 mann per skift. Nærmere 3 400 kubikkmeter betong og 650 tonn armering er gått med i den spektakulære byggeprosessen. Gliden startet opp 16. november og kvelden 19. desember, etter 33 døgn med kontinuerlig arbeid, ble den ferdigstilt.

– Det er ikke hverdagskost at 13 etasjers bygg blir reist på så kort tid. Det har vært en krevende og morsom prosess som vi har planlagt i detalj og som vi nå er fornøyd og stolt over å ha lykkes med, sier Eli Grimsby, byggherre og direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Se timelapse av nye Munchmuseet som reiser seg

(Timelapse til fri bruk for presse. Kreditering: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF)

Det nye Munchmuseet er et unikt og ambisiøst prosjekt som inngår som en del av Oslo kommunes byutviklingsprosjekt i Bjørvika.

Fakta nytt Munchmuseum:

• Byggherre: Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Estudio Herreros - samarbeidspartner: LPO arkitekter AS
  • Bruttoareal: 26.313 m2
  • Publikumskapasitet: 500.000 per år, 2.000 per dag
  • Miljø: Passivhusnivå og 50 prosent reduksjon i CO2-utslipp i forhold til dagens byggepraksis.

Kontaktpersoner:

Pressekontakt for byråd Geir Lippestad, Ninja Sandemose, byrådsavdeling for næring og eierskap, tlf: 907 95 760

Pressekontakt for direktør Eli Grimsby, Ingunn Olsen, kommunikasjonssjef i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF, tlf: 905 57 753

På 33 døgn har det nye Munchmuseet reist seg i Bjørvika.

Grorud flerbrukshus blir Oslos grønneste byggeprosjekt8.9.2017 09:20Pressemelding

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF (KID) skjerper miljøkravene, og leter nå etter entreprenører som er klare for å ta enda et skritt i retning grønnere løsninger. I tillegg til konkrete krav om at byggingen av Grorud flerbrukshus skal foregå fossilfritt inne på anleggsplassen, stiller KID for første gang skjerpende miljøkrav i anbudet om at også transporten til og fra byggeplassen skal være elektrisk eller gå på biodiesel.