Deloitte

Det nordiske smarttelefonmarkedet er mettet

Del

Den årlige Global Mobile Consumer Survey har i år dykket ned i mobilatferden til ulike forbrukergrupper i de Nordiske landene. Totalt 92 prosent av de nordiske forbrukerne har tilgang til en smarttelefon, men bruken varierer både blant land og aldersgrupper.

Rapporten ser overordnet på mobilvaner og trender i Norden, men dykker også ned i ulike brukergrupper. Det er for eksempel de mellom 65 og 75 år som oftest leser brukervilkår (terms and conditions) før de aksepterer dem.

Facebook-bruken øker mest blant 65-75-åringer

  • 44 prosent av nordiske forbrukere mellom 65 og 75 år leser nyheter på mobilen daglig, mot 34 prosent av unge voksne (18-24).

  • 65 prosent har tilgang til Facebook, og er den aldersgruppen med størst økning siden 2017

  • 37 prosent leser brukervilkår før de aksepterer dem – dette er 15 prosent høyere enn snittet.

  • Samtidig oppgir hele 77 prosent av dem at de er bekymret for deling av sine personlig data med tredjeparter

Unge er bevisste sitt overforbruk av mobil, men ikke deling av persondata

  • 54 prosent av nordiske forbrukere mellom 18 og 24 år syns de bruker mobilen sin for mye

  • 71 prosent av dem bruker Facebook daglig, 67 prosent snapchat, og 63 prosent bruker «instant messaging»-apper.

  • De er også den aldersgruppen som oftest aksepterer brukervilkår uten å ha lest dem først (65 prosent)

Internt of Things er ikke lenger en fremtidsvisjon

  • Det er de mellom 35 og 44 år som leder an: Hele 84 prosent av alle nordiske mobilforbrukere i denne aldersgruppen eier minst én IoT-enhet, flere enn de andre aldersgruppene.

  • Bruken av alle enheter bortsett fra smarttelefonen synker. Nordiske forbrukere bruker smarttelefonen til nye oppgaver i huset, mens den stasjonære datamaskinen flytter ut. 

Rapporten gir innsikt i forbrukeratferden til 5000 nordiske respondenter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland, og det gjør den til den største undersøkelsen av sitt slag.

Les den her: http://mobiletrends.deloitte.no

For ytterligere spørsmål, ta kontakt med

Andreas Brattlund Klein
Partner, Deloitte Norge
aklein@deloitte.no 
+47 934 01 400  

Jon Olsen
TMT-ekspert, Deloitte Norge
jolsen@deloitte.no 
+47 952 68 738 

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Dronning Eufemias gate 14
0191 Oslo

+47 23 27 90 00http://www.deloitte.no

Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre ansatte.

Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1380 ansatte ved 22 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.

Følg saker fra Deloitte

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Deloitte

Presseinivitasjon til debatt: Stakkars mannen23.10.2018 15:47Presseinvitasjon

Hvordan skal mannen være i dag? Maskulin, familieoverhode, skifte dekk, klippe gress og kjøre på fotballtrening? Eller kan mannen være en omsorgsperson på lik linje med kvinnen? Flere menn har i det siste tatt opp problematikken rundt dette i samfunnsdebatten og mener at menn må begynne å få lov til å føle på lik linje med kvinnen. Gutter blir ofte bedt om å "manne seg opp", ikke gråte, ikke vise frykt, ikke vise følelser. Det ender opp med at den eneste følelsen menn klarer å vise og sette ord på er sinne. Skal ikke menn få lov til å føle andre følelser enn sinne? Henger dette sammen med selvmordsraten for menn?

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom