Det nordiske smarttelefonmarkedet er mettet

Den årlige Global Mobile Consumer Survey har i år dykket ned i mobilatferden til ulike forbrukergrupper i de Nordiske landene. Totalt 92 prosent av de nordiske forbrukerne har tilgang til en smarttelefon, men bruken varierer både blant land og aldersgrupper.

Rapporten ser overordnet på mobilvaner og trender i Norden, men dykker også ned i ulike brukergrupper. Det er for eksempel de mellom 65 og 75 år som oftest leser brukervilkår (terms and conditions) før de aksepterer dem.

Facebook-bruken øker mest blant 65-75-åringer

• 44 prosent av nordiske forbrukere mellom 65 og 75 år leser nyheter på mobilen daglig, mot 34 prosent av unge voksne (18-24).

• 65 prosent har tilgang til Facebook, og er den aldersgruppen med størst økning siden 2017

• 37 prosent leser brukervilkår før de aksepterer dem – dette er 15 prosent høyere enn snittet.

• Samtidig oppgir hele 77 prosent av dem at de er bekymret for deling av sine personlig data med tredjeparter

Unge er bevisste sitt overforbruk av mobil, men ikke deling av persondata

• 54 prosent av nordiske forbrukere mellom 18 og 24 år syns de bruker mobilen sin for mye

• 71 prosent av dem bruker Facebook daglig, 67 prosent snapchat, og 63 prosent bruker «instant messaging»-apper.

• De er også den aldersgruppen som oftest aksepterer brukervilkår uten å ha lest dem først (65 prosent)

Internt of Things er ikke lenger en fremtidsvisjon

• Det er de mellom 35 og 44 år som leder an: Hele 84 prosent av alle nordiske mobilforbrukere i denne aldersgruppen eier minst én IoT-enhet, flere enn de andre aldersgruppene.

• Bruken av alle enheter bortsett fra smarttelefonen synker. Nordiske forbrukere bruker smarttelefonen til nye oppgaver i huset, mens den stasjonære datamaskinen flytter ut.

Rapporten gir innsikt i forbrukeratferden til 5000 nordiske respondenter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland, og det gjør den til den største undersøkelsen av sitt slag.

Les den her: http://mobiletrends.deloitte.no

For ytterligere spørsmål, ta kontakt med

Andreas Brattlund Klein
Partner, Deloitte Norge