Det må bli mye dyrere å slippe ut CO2

Europa må elektrifiseres, fornybare energikilder må tyngre inn i energimiksen og prisen på CO2-utslipp må bli vesentlig høyere enn i dag.

Det var den klare beskjeden fra ACCIONAs administrerende direktør José Manuel Entrecanales på Innovate4Climate-forum i Barcelona i regi av Verdensbanken, 24. mai. Her var globale ledere fra både offentlig og privat sektor samlet for å analysere hvilke investeringer som må til for å oppnå målsettingen i Paris-avtalen om å holde den globale oppvarmingen under 2ºC.

Acciona har nylig levert sitt tilbud til det offentlig-private samarbeidet om byggingen av strekningen Løten-Elverum, og deltar gjennom et joint venture i byggingen av Follo-banen, Norges største samferdselsprosjekt.

ACCIONA har jobbet målrettet med å redusere sitt karbonavtrykk, og har kuttet sine klimagassutslipp med 43 prosent i løpet av sin femårige bærekraftplan. Nylig kunne adm.dir. Entrecanales kunngjøre at ACCIONA nå er helt karbonnøytralt. Han leverte dermed på løftet ACCIONA ga på klimatoppmøte i Paris i desember 2015.

Bærekraftplan og ambisiøse mål

I tillegg til utslippsreduksjonene, har Acciona kjøpt sertifiserte utslippsreduksjoner fra vindprosjekter i Mexico under FNs rammekonvensjon om klimaendringer (UNFCCC) for å bli helt karbonnøytralt. Entrecanales mener likevel utslippskvotene er for billige.

Milepælen ved å bli karbonøytral plasserer ACCIONA i godt selskap sammen med Microsoft og Marks & Spencer, som var de første selskapene i verden til å bli karbonnøytrale. ACCIONA er det første kraftselskapet på Dow Jones Sustainability Index (DJSI) til å bli karbonøytral, og gjør det som en del av sitt engasjement for å bidra til overgangen til en lavutslippsøkonomi.

ACCIONA er et spansk entreprenør- og energiselskap med 33 000 ansatte fordelt på virksomhet i mer enn 30 land. Selskapets infrastrukturdivisjon er totalleverandør av store, komplekse infrastrukturprosjekter innen transport (vei, bane, havner, broer, tuneller) vannforsyning og kraftproduksjon. ACCIONAs energidivisjonen planlegger, designer, bygger og driver ulike fornybarprosjekter, både egne og for tredjepart, og selger også fornybar kraft i markedet. ACCIONA har en målsetting om å være verdens mest bærekraftige selskap, og i 2016 var ACCIONAs virksomhet karbonnøytral.