Det Internasjonale Barnekunstmuseet utvider sitt samarbeid med Avinor Oslo Lufthavn.

NY "MOR OG BARN" utstilling på Avinor Oslo Lufthavn ved non-Schengen gate F-17/F-19. - Joint venture mellom Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo og Avinor Oslo Lufthavn -

Barnekunstmuseet er stolte av å utvide sitt samarbeid med Oslo Lufthavn Gardermoen.
Denne gangen når museet ut til familier som reiser med babyer, nyfødte, spedbarn og småbarnspassasjerer. På vei til Ammehjørne etablert i non-Schengen område langs gate F17-F19,kan passasjerer nå oppleve fargerik mor-og-barn-barnekunst fra museets permanente samling. Ammehjørnet er en privat og komfortabel sone spesielt for mødre og familier som reisermed små barn.

Kunstworkshops på Oslo Lufthavn. Uken 27.09., 28.09., 29.09. arrangeres gratis familie kunstworkshops kombinert med ‘ansiktsmaling mellom kl. 13.00-19.00 på Oslo Lufthavn Gardermoen ifm. høstferien og den 27.10, 31.10. ifm Halloween - rett etter sikkerhetssjekk.

Passasjeropplevelse til nye høyder.
Avinor har som et viktig mål å løfte fokus på gode passasjeropplevelser og på sikt realisere sin ambisjon om å bli Europas beste lufthavn. Barnekunstmuseet viser fra tidligere utdrag fra museets samling i et Pop up galleri mellom gate C5-C7 i Pir Nord og har visningsted av barnekunst i storformat ved avreise/ankomst Non-Schengen-område og langs passasjen ut mot Pir Syd vis a vis gate A12.

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo er anerkjent både i Norge og Internasjonalt som en unik samler av barnekunst fra hele verden. Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land og utgjør en grunnleggende historisk verdi som gir innblikk i barnas syn på, og opplevelse av, verden, hvor et av museets målsetning og samfunnsmandat er å belyse barns rettigheter. Museet er samtidig en av svært få aktører på verdensbasis som forvalter denne marginaliserte delen av vår felles kulturelle verdensarv, siden kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid primært inneholder ting utelukkende skapt av voksne.

Hjemmeside; www.barnekunst.no

Det heter seg at bilder sier mer enn tusen ord og at bilder og tegninger kan formidle mening og vekke følelser på en ganske annen måte enn det skrevne eller talte ord.Fra november presenterer Barnekunstmuseet et utdrag av bilder, stiler og tegninger om hvordan ukrainske barn har opplevd hendelsene som har preget samfunnet de bor i de siste årene. Hva er deres forståelse av alle de sterke inntrykkene de må forholde seg til, gjennom media, familie, venner og egne erfaringer? – Og hvordan forestiller de seg fremtiden? For å få svar på disse spørsmålene, tok Maidan Norway (2014) initiativ til en stilkonkurranse for ukrainske barn og unge, i  samarbeid med et institutt ved det polytekniske universitetet i Lviv. Nærmere 2000 barn sendte inn sine tekster, dikt og tegninger (totalt over 6000 bidrag).