Det Internasjonale Barnekunstmuseet fyller 30 år - 1.oktober 2016

26.9.2016 08:00 | Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Lørdag 1. oktober 2016 feirer Barnekunstmuseet i Oslo 30 års-jubileum og inviterer til bursdag med bla. trylleshow, ansiktsmaling, ballongklovn, hoppeslott, live musikk og kake! Det Internasjonale Barnekunstmuseet på Frøen i Oslo er livsverket etter filmkunstneren Rafael Goldin (1920-1994) og lege Alla Goldin (1938-2007). Barnekunstmuseets 3 grunnleggende funksjoner er: - å samle, bevare og formidle kunst laget av barn og unge i alderen 2-18 år. Videre er FNs barnekonvensjon viktige ledetråder for museet som både bidrar og aktualiserer til engasjement og debatt av betydning. Vi ser på barn og unges kunst som en levende del av folkekunsten og en viktig del av vår felles kulturelle arv. Museets samling fra mer enn 180 gjennom 30 år er internasjonal, og har både en geografisk og historisk bredde og er i stor grad tematisert rundt barns opplevelser av universielle temaer og områder som f. ekspl. humanitært arbeid, miljø, fornuftens økologi, natur, fremtid, drømmer, energi, sorg, kjærlighet, krig, familie, natur, nødhjelp, samfunn m.m. I anledning museets 30 års jubileum 1.oktober 2016 presenteres høydepunkter fra museets permanente samling, inkludert et utvalg fra 9 ulike globale kunstprosjekter.

Program Lørdag 1.oktober:

kl. 11.00 - 16.00 Åpen dag med gratis adgang for publikum.Kryssord og oppgaveløype: Kom innom og bli kjent med vårt museum og hils på vår nye museumsstab. Delta i en spennende oppdagelsesferd i museet og vinn premie. Aktivitetsark deles ut i resepsjonen. kl. 11.00 - 15.00 Ansiktsmaling, ballongklovn og hoppeslott

kl. 13.00 - 13.40. Offisiell markering. Velkomst og intro ved direktør Angela Goldin. Musikk ved - Daniel Goldin (16 år) - fiolin (elev av Prof. Isaac Schuldman) - Zakarias Nikolai Meyer Øverli (16 år) - altosax (elev ved Edvard Munch vg skole) - og mini-konsert med Artist, Margaret Berger - vinner av den norske Melodi Grand Prix-finalen (2013) - kl. 14.00-14.30 Trylleshow - Gratis adgang, live musikk, underholdning, kake og forfriskninger.

- Orienterer man seg litt rundt hva som tilbys av kunst, historie og kultur i de fleste land er det interessant å merke seg at samtlige kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid primært inneholder utelukkende det som er skapt av voksne. Men, uten tvil starter den kreative prosessen tidlig i livet og Barnekunstmuseet er derfor et helt spesielt og nødvendig museum for befolkningsgruppen 2-18 år. Barn og unge lever i nåtiden og det er den målgruppen museet synes er viktig å ta på alvor! Formidling av kunnskap, samt fremme forståelse for barn og unges egen kunst og kultur fra alle verdensdeler er med andre ord hovedmålsettingen for Det Internasjonale Barnekunstmuseet ,sier museets direktør Angela Goldin.

Barnekunstmuseets målgruppe: Museets besøkende er både barn og unge herunder barnehager, skoler, universitet, høgskoler, tilreisende familier, Oslo-publikum, tilreisende turister og mange internasjonale besøkende. Museets faste brukere tilhører også en andel ikke-vestlige innvandrere med ulik kultur- bakgrunn, blant annet asylsøkere, ikke- nasjonale minoriteter, flyktninger – og kvinner og menn av annen etnisk opprinnelse.

Presse, utland: NEW YORK TIMES 1991: "Det finnes mange museer for barn, men Oslo har et museum av barn. Et spesielt museum for denne befolkningsgruppen 2-18 år er nødvendig fordi samtlige kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid inneholder ting utelukkende skapt av voksne. SCANORAMA 1992: Visjoner av unge mestere! Kraften, mangfoldet og kvaliteten på arbeidene er tankevekkende for dem som ser. SMITHSONIAN MAGAZINE omtalte Barnekunstmuseet allerede i 1990 som “ THE LOUVRE OF CHILDREN’S ART”. Utdrag fra samlingen kan oppleves via The Google Cultural Institute der museet er inkludert som kun ett av 4 museer i Norge og er partnere. Barnekunstmuseets samling kan også utforskes via ARTstor, et av verdens største digitale bibliotek-database som tilbyr tilgang til mer enn 1,8 million bilder innen kunst, kunstfag, design, arkitektur, samfunns –og naturvitenskaps dokumentasjon fra ulike private og offentlige samlinger.
---------------------

Kontaktperson;
Direktør Angela Goldin; post@barnekunst.no
Tel. 22691777 - 90918247