Det Internasjonale Barnekunstmuseet åpner Pop-up galleri i den nye terminalen Pir Nord på Oslo Lufthavn.

19.5.2017 08:00 | Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Pop-up galleriet er et utvidet samarbeid og en ‘joint venture mellom Barnekunstmuseet i Oslo og Avinor Oslo Lufthavn som markerer flyplassens videre satsing på gode passasjeropplevelser og inkludering av varierte reisetilbud.

Galleriet presenterer arbeider laget av barn og unge mellom 4-17 år fra hele verden og kan besøkes av reisende og turister med avganger -og ankomst i den nye terminalen for innland. I tillegg har museet visningsted av barnekunst i storformat ved avreise/ankomst Non-Schengen-område og langs passasjen ut mot Pir Syd vis a vis gate A12.

Passasjeropplevelse til nye høyder
Avinor har som et viktig mål å løfte fokus på gode passasjeropplevelser og på sikt realisere sin ambisjon om å bli Europas beste lufthavn. Barnekunstgalleriet som er mobilt er midlertidig plassert mellom gate C5-C7 i Pir Nord og kan i sommerperioden besøkes av alle reisende og turister med avganger -og ankomst ved innland.

Aktiviteter for barn og unge
Ifm. Kristi Himmelfart uke 21 arrangeres kunstverksted 24, 25 og 26.mai og pinse uke 22 (2. og 3. juni) kombineres kunstverksted med ansiktsmaling mellom kl 12.00-16.00.

- I Avinor er vi opptatt av at gode reiseopplevelser skal få stor plass på flyplassene våre. Dette galleriet gir oss en fin anledning til å vise frem norsk barnekunst og skaperkraft til reisende fra hele Norge og verden og vi er en stolt samarbeidspartner med Barnekunstmuseet, sier kommunikasjonssjef på Oslo lufthavn Joachim Westher Andersen

– Vi gleder oss over denne fantastiske muligheten og håper barnas kunst kan senke terskelen for publikum til å sette pris på og oppdage barnas egen kulturarv. Samtidig er det veldig innovativt at Avinor Oslo Lufthavn inkluderer nye møteplasser med kunst i fokus for reisende og spesielt barnefamilier, inkludert de mange barna som reiser alene, sier museets direktør Angela Goldin

Museets langsiktige mål er å spre respekt og forståelse for verdien av barnas egen historie, kunst og kultur og skape bevissthet og begeistring rundt barns kulturelle ytringer og kulturarv.

- Kontaktperson

For Avinor, Joachim Westher Andersen Kommunikasjonssjef, jwa@avinor.no
Mobil 41 00 44 55

For Barnekunstmuseet, Angela Goldin, direktør, post@barnekunst.no

Mobil: 90 91 82 47 - 22691777

"Jeg som voksen løper" (8) Frankrike
"Fremtiden" Didrik G (11) Norge
"På flyplassen" (12) India
"Drage" (8) Malaysia
Kart.Barnekunst.Pop-up.OSL
"Under vann" (11) Indonesia
"Jeg liker fly" (11) Thailand

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo er anerkjent både i Norge og Internasjonalt som en unik samler av barnekunst fra hele verden. Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land og utgjør en grunnleggende historisk verdi som gir innblikk i barnas syn på, og opplevelse av, verden, hvor et av museets målsetning og samfunnsmandat er å belyse barns rettigheter. Museet er samtidig en av svært få aktører på verdensbasis som forvalter denne marginaliserte delen av vår felles kulturelle verdensarv, siden kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid primært inneholder ting utelukkende skapt av voksne.

Hjemmeside; www.barnekunst.no

Det Internasjonale Barnekunstmuseet fyller 30 år - 1.oktober 201626.9.2016 08:00Pressemelding

Lørdag 1. oktober 2016 feirer Barnekunstmuseet i Oslo 30 års-jubileum og inviterer til bursdag med bla. trylleshow, ansiktsmaling, ballongklovn, hoppeslott, live musikk og kake! Det Internasjonale Barnekunstmuseet på Frøen i Oslo er livsverket etter filmkunstneren Rafael Goldin (1920-1994) og lege Alla Goldin (1938-2007). Barnekunstmuseets 3 grunnleggende funksjoner er: - å samle, bevare og formidle kunst laget av barn og unge i alderen 2-18 år. Videre er FNs barnekonvensjon viktige ledetråder for museet som både bidrar og aktualiserer til engasjement og debatt av betydning. Vi ser på barn og unges kunst som en levende del av folkekunsten og en viktig del av vår felles kulturelle arv. Museets samling fra mer enn 180 gjennom 30 år er internasjonal, og har både en geografisk og historisk bredde og er i stor grad tematisert rundt barns opplevelser av universielle temaer og områder som f. ekspl. humanitært arbeid, miljø, fornuftens økologi, natur, fremtid, drømmer, energi, sorg, kjærlighe