Det har ikke vært så få annonserte boliger til leie i Stavanger på Finn.no siden oljekrisen inntraff.

Vi registrerer at det igjen er større etterspørsel etter utleieboliger fra olje og gassbransjen, noe som medvirker til økte leiepriser i Stavanger, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 8850,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 0,3% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 5,2%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.335,- kroner, dette er en oppgang på 0,3% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.316,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,6%.

- Valg av riktig leietaker er viktig i dagens leiemarked, da det dessverre er svært mange som har fått betalingsmislighold registrert på seg.

Forslag fra Finanstilsynets side om å beholde boliglånsforskriften, men med endringer i det særskilte Oslokravet om 40 prosent egenkapital på sekundærboliger. Blir forslaget vedtatt, gjør dette at investorer igjen kan se mot Oslo-markedet, sier daglig leder Vemund Holmen hos Utleiemegleren Sinsen.

Det kostet i gjennomsnitt 10.162,- kroner å leie en 2-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er det en nedgang på 3,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 9,8%.

Det kostet i gjennomsnitt 12.287,- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 6,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5,9%.

- Markedet har tatt seg litt opp siden før jul. Det er 9% færre annonserte utleieobjekter nå, enn for en måned siden. Det er fortsatt få interessenter per bolig og mye å velge mellom for attraktive leietakere. Vi merker at bransjer som tidligere leide mange boliger, blant annet oljebransjen, nå leier færre boliger enn for et par år siden. Etterspørselen fra firmaer som jobber i oljerelaterte bransjer har imidlertid begynt å ta seg noe opp igjen. Det store antallet boliger til leie gjør at leietakerne har mye å velge mellom og god tid til å vurdere flere alternativer. Vi merker at flere boligeiere som har forsøkt å selge boligen sin uten å ha oppnådd ønsket pris, tar kontakt og heller ønsker å leie ut boligen en periode, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

For en 2-roms kostet det i snitt 8942,- kroner, dette er en nedgang på 2,3% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 10,5%.

En 3-roms kostet i snitt 13.509,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 5,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 13,3%.

-Det er nå 433 annonserte boliger til leie på Finn.no, mot nærmere 1000 annonserte på det meste.Trenden med sterkere leiepriser fortsetter for både 2-roms og 3-roms sammenlignet med snittet for 2017.Prisen på 2 roms i februar ligger på 8942,-  som er 2,2% ned fra forrige måned, men allikevel 2 % høyere enn snittet for 2017 og hele 11,8 % høyere enn for februar i fjor. Prisen på 3 roms i februar ligger på kr 13509,- som er opp 6% fra januar. Snittet hittil i år ligger på kr 13129,- som er hele 19,6 % høyere enn for 2017. Det er fortsatt stor interesse fra flere av de store selskapene, og vi ser en klar indikasjon på at leieprisene går over i en positiv utvikling, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.410,- kroner i februar, som er en oppgang på 5,4% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 3%.

For en 3-roms var snittleien 12.055,- kroner, dette er en nedgang på 14,2% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 10,6%.

- Fortsatt mange boliger på leiemarkedet. På grunn av det store antallet utleieboliger har prisene gått noe ned. Vi forventer at markedet skal bedre seg mot sommeren, og vi ser at antallet boliger annonsert har gått noe ned i det siste, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

I snitt kostet det 10.464,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 2,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8,8%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 11.828,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 10,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 1,6%.

- Vi har opplevd samme tendens i februar som i januar. Det er mange annonserte objekter ledige på markedet. Leietakerne har mange alternativer å velge imellom og det krever flere visninger enn normalt før boligene blir leid ut, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen,

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 10.766,- kroner for en 2-roms, som er en oppgang på 6,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 9,4%.

For en 3-roms kostet det i snitt 14.121,- kroner for en 3-roms. Dette er en oppgang på 4,5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en oppgang på 1,7%.

- Utover i februar så vi at leieprisene omsider begynte å nærme seg gjennomsnittet for fjorårets leiepriser i Asker og Bærum. Selv med rekordmange boliger til leie den siste måneden, er det jo positivt for utleierne at leieprisene likevel er litt på vei opp igjen. Kanskje er dette et tegn på at markedet er i ferd med å stabilisere seg på et mer normalt nivå fremover mot våren, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

I snitt kostet det 9553,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Drammen. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 10.1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 2,1%.

I snitt kostet det 13.657,- kroner å leie en 3-roms leilighet. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 8,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8,4%.

-Leiemarkedet i februar har vært stabilt. Trenden fra de siste månedene forsetter også denne måneden med mange boliger til leie og få interessenter på de ulike objektene. Vi får stort sett leid ut boligene, men det må påregnes litt lengre tid enn det var f.eks. i høst. Antall boliger til leie på finn.no i Drammen har hatt en nedgang på 25%. Dette kan tyde på at markedet er i ferd med å stabilisere seg, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har over 10.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 140 ansatte.

Til tross for en rolig førjulstid i leiemarkedet, opplever vi prisoppgang i Oslo, Asker og Bærum, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.12.12.2018 07:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9399,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.574,- kroner, dette er en nedgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 0,1%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.812,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,9%. - Det tar tid å leie ut om dagen og leietaker har mye å velge i. Vi opplever likevel at det er et godt marked i en vanligvis stille og rolig tid. Det er størst kamp om 2-roms leiligheter. Det er mange nye oppdrag på vei inn og vi forventer å ha mye spennende boliger til utleie fremover, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. Stavanger: Det kostet i gjennomsnitt 9157,- kroner å le

Leiemarkedet vokser11.9.2018 09:16Pressemelding

Det har vært høy aktivitet i leiemarkedet, også i sommer. Vi registrerer at det i august 2018 var 10.164 annonserte utleieboliger på Finn.no. Dette er en økning på 14,5 % sammenlignet med tilsvarende måned i 2017. I samme periode har det vært en moderat vekst i leieprisene. Dette indikerer at det er flere som ønsker å leie bolig, samtidig som det er flere boliger som tilbys i markedet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det er høy aktivitet i leiemarkedet, og studentene har startet jakten etter attraktive leiligheter med sentral beliggenhet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.6.7.2018 08:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9191,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 2,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 3,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.260,- kroner, dette er en oppgang på 1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,5%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.843,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,4%. -Vi har god respons på alle våre ledige objekter. Vi ser at det er høysesong for større boliger. Eneboliger og 3-4 roms leiligheter er det kamp om. Det har vært godt oppmøte på visninger og de fleste som henvender seg ønsker å leie den aktuelle boligen. Vi ser frem til en hektisk fellesferie og regner med stor pågang på boligene våre, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. - Det