Det er ikke bare passet du må sjekke utløpsdatoen på før ferien

665 000 helsetrygdkort har blitt ugyldige siden i fjor. Sjekk om kortet ditt fortsatt kan brukes i god tid før sommerferien.

Skal du på reise i Europa i sommer, må du sjekke at du har gyldig helsetrygdkort, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.

- Det er ikke bare reiseforsikringen du må ha i orden før du reiser hjemmefra i sommer. Hvis du skal reise i EØS-land eller i Sveits anbefaler vi at du har med deg gyldig Europeisk helsetrygdkort, sier Heidi Tofterå Slettemoen som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

- Kortet er bevis på at du har rett på samme behandling som innbyggerne i lander du er på reise i, sier hun.

Kortet kan utstedes av Helsedirektoratet til alle som er medlem av folketrygden i Norge og er statsborger enten her, i et annet EØS-land eller i Sveits.

- Ved å vise helsetrygdkortet hos offentlig lege eller offentlig sykehus når du er på Europa-ferie, skal du få nødvendig helsehjelp på samme vilkår som innbyggerne i det landet du oppholder deg i. Hvis ulykken er ute eller du blir syk, betaler du egenandel på linje med borgerne der, sier avdelingsdirektør Heidi Kvaal Djupvik ved Helfo servicetjenester.

Kortet erstatter ikke reiseforsikring

Men tro ikke at Europeisk helsetrygdkort på noen måte kan være en erstatning for reiseforsikringen.

- Du bør alltid ha reiseforsikring i tillegg, fordi helsetrygdkortet ikke dekker medisinske utgifter i mange land. Dessuten dekker helsetrygdkortet aldri ekstrautgifter til hjemtransport, hotell for pårørende og lignende, som en reiseforsikring kan dekke, sier assistansesjef Gry Monica Hellevik hos Falck Global Assistanse, som er eneste reisealarmsentral med base i Norge.

Du kan altså ende i en situasjon der du får behandlingen, men ikke dekket kostnadene du har.

- Det kan fort bli dyrt. Vi har allerede hatt enkeltsaker med utbetaling på over to millioner kroner etter sykdom og ulykke i utlandet, sier Slettemoen i Frende, og opplyser at hver sjette nordmann bruker reiseforsikringen sin hvert år.

Slik skaffer du deg helsetrygdkort

Europeisk helsetrygdkort er gratis. Vær oppmerksom på at leveringstiden for nytt kort normalt er 10 virkedager, så bestill i god tid før du reiser.

Husk at Tyrkia og den tyrkiske delen av Kypros ikke er i EØS, så kortet ikke gjelder disse stedene.