Frivillighet NorgeFrivillighet Norge

Det er fint å være sint

Å engasjere seg koster så lite, og man får så mye igjen - for eksempel verdens største fotballcup for barn og unge.

Selv om vi ikke var med i fotball-VM, er vi verdensmestre på dugnad og å gjøre noe for andre. Det vet Norway Cup sine 2100 frivillige. Disse menneskene sørger for at barn fra hele verden møter hverandre gjennom idretten - på en slette i verdens minste storby.

Samfunnet vårt er tuftet på at alle skal få mulighet til å engasjere seg. Dette engasjementet begynner gjerne når man som ungdom deltar i aktiviteter utenfor skole og familie. Man merker hva som provoserer, frustrerer, eller hva som gjør en veldig glad. Det første møtet med en barne- og ungdomsorganisasjon kan være starten på et engasjement som varer livet ut. Man oppdager at man ikke er alene om å ville gjøre en forskjell. Som ung er det mange valg og retninger å ta – både det som gir muligheter, men også det som utfordrer – og det er ofte noe man bærer med seg inn i voksenlivet.

Et valg som vi vet har en effekt på enkeltmennesket og samfunnet, er å engasjere seg. Når du kjemper for samme sak, enten det er mot atomvåpen eller for et ungdomshus, spiller det ingen rolle hvor du kommer fra eller hvordan du ser ut. Noe av det beste med frivilligheten er å jobbe sammen for noe man brenner for - på tvers av alder, økonomi, utdanning eller kulturell bakgrunn. Du får nye venner, lærer masse, opplever medgang - og motgang. Du deler frustrasjon og glede sammen med andre.

I en tid hvor flere unge er ensomme, kan det å engasjere seg være alfa og omega. Ensomheten treffer oftere unge enn resten av befolkningen, viser tall fra SSB. Ensomhet er et alvorlig problem for den det gjelder. Det forkorter livet og gir dårligere livskvalitet.

Frivillig innsats bidrar til tillit i samfunnet – og gir selvtillit. For utover å gjøre noe nyttig, gjør frivilligheten noe med deg. Vi trenger alle følelsen av å være del av et fellesskap og å oppleve og skape noe sammen med andre. I følge OECD kan det å støtte og være til nytte for andre mennesker bygge opp tillit i et samfunn. Frivillige er også gladere enn de som ikke gjør det samme.

Sommer betyr store forventninger til at man skal kose seg på hytta eller dra på eksotiske turer. Hjemme er det mindre folk i gatene, og langt færre arrangementer som man blir invitert på, i og utenfor skolen. Sommer er fritid, og for noen er fritid den verste tiden. Men det behøver ikke være sånn. Tjenester som frivillig.no har gjort det lettere å engasjere seg, også for unge. Og i barne- og ungdomsorganisasjoner er sommeren høysesong for leirer, samlinger og andre aktiviteter som har plass til enda flere engasjerte deltakere.

Vi håper at de mange fotballspillerne på Ekeberg vil bidra til at turneringen også finnes om 10, 20, 30 år. Men mest av alt håper vi at de i årene fremover opplever at deres stemme blir hørt. Vi håper at de får rom til å vise sitt engasjement, enten det er som plastrydder eller fotballtrener. For det er enkelte ting man ikke trenger å måle, men bare kjenne på.

Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge og Rode Margrete Hegstad, leder i LNU, Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner.

Frivillighet Norge ble stiftet i 2005 og har i dag mer enn 350 organisasjoner som medlemmer, som til sammen representerer over 50.000 lag og foreninger over hele landet. Drøyt 10 prosent av medlemmene er minoritetsorganisasjoner.

Følg pressemeldinger fra Frivillighet Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frivillighet Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frivillighet Norge