Det digitale radioskiftet er snart sluttført
I 2011 besluttet Stortinget at riksradio kunne digitaliseres dersom vilkårene om befolkningsdekning, digital merverdi, digital lytting og mottakerutstyr for bil ble innfridd. Fire år senere konkluderte regjeringen med at vilkårene var oppfylt, og at FM-slukkingen dermed kunne skje i 2017.
Nordland var første region ut 11. januar i år. Deretter har FM-sendingene både til rikskringkasterne og større kommersielle lokalradioer blitt slukket i region etter region. Nå i desember står to slukkinger igjen: 8. desember slukker de riksdekkende kommersielle kanalene og flere kommersielle lokalradioer sine FM-sendinger på Østlandet, mens både NRK og kommersiell riksradio har felles slukking i Troms og Finnmark 13. desember. De fleste lokalradioene kan imidlertid fortsette å sende på FM over hele landet.
Det er ikke til å legge skjul på at det har vært mye debatt om det digitale radioskiftet, både før og under FM-slukkingen. Men beslutningen om å digitalisere norsk radio er tatt for lengst, og slukkeprosessen er nå inne i sin aller siste fase. Derfor er det viktig å rette blikket fremover, og oppfordre alle involverte aktører til å jobbe sammen for at overgangen blir best mulig for radiolytterne.
Ifølge kringkasterne har den rent tekniske delen av slukkeprosessen gått som planlagt. Medietilsynet mottar imidlertid stadig publikumshenvendelser med klager over manglende mottak og spørsmål om dekning, noe som tyder på at det fortsatt er et tydelig informasjonsbehov ute blant radiolytterne.
Medietilsynet håper derfor at kringkasterne fortsetter å ta lytterhenvendelser på alvor, og at de jobber videre med å løse mottaksproblemer og avdekker reelle dekningshull. Vi oppfordrer også forhandlere, verksteder og andre som selger eller monterer DAB-utstyr til å gi kundene sine god informasjon om produktene, i tillegg til generell forbrukerveiledning om radiodigitaliseringen. Medietilsynets formelle informasjonsoppdrag om radioskiftet avsluttes ved utgangen av året, men vi vil selvsagt fortsatt bidra med veiledning når noen tar kontakt med oss.
Til tross for at radiodigitaliseringen har vært omstridt, ser det ut til at radiolytterne er i ferd med å forflytte seg fra analog til digital plattform. Tall fra Kantar Media for tredje kvartal i 2017 viser at antall FM-apparater i norske husstander har sunket fra 8,2 millioner i 2016 til 5,5 millioner i 2017. Samtidig har antall DAB-radioer i hus og bil økt fra 3,3 millioner til 4,8 millioner i samme periode. I tillegg til dette kommer internettradio, radio via digital-tv og apper på mobilen.
Når det gjelder den totale radiolyttingen, viser lyttermålinger utført av Kantar Media noe fall så langt i 2017 sammenlignet med året før. Fallet er mer markant det siste året enn tidligere, noe som tyder på at nedgangen er knyttet til det digitale skiftet. Ifølge Kantar Media er det naturlig at vi ser en nedgang i lyttingen dette overgangsåret, men i 2018 er forventingen at radiolyttingen vil øke og stabilisere seg igjen ettersom flere får tilgang til digitale apparater og FM-slukkingen er sluttført.
Selv om rikskringkasterne til nå har samarbeidet om implementeringen av DAB-teknologien og informasjonsarbeid under digitaliseringsprosessen, er det tilbake til den normale konkurranse-hverdagen igjen etter radioskiftet. Men, radiohverdagen er samtidig endret; konkurransen om lytterne skjer digitalt i tillegg til at vi har et bredt lokalradiotilbud på FM. Det blir derfor spennende å se hvordan radioaktørene og radiomarkedet møter denne virkeligheten og hvordan lytterne responderer.
Ennå er det for tidlig å felle dom over det digitale skiftet. Slukkeprosessen er fortsatt ikke avsluttet, og lytterne må få tid til å omstille seg. Vi i Medietilsynet vil følge utviklingen i radiomarkedet nøye det kommende året.
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet
Nøkkelord
Kontakter
Line LangnesJuridisk seniorrådgiver
Tel:69301256 / 48271826line.langnes@medietilsynet.noMari VelsandDirektør
Tel:91328448mari.velsand@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom