Designpris til Redningsselskapet og Eker design

Redningsselskapet og Eker Design mottok i dag merket for god design, DOGA-merket, for redningsselskapets nye skøyte-klasse, Staff-klassen.
Redningsselskapet og Eker Design mottok denne uken DOGA-merket for redningsskøyta i Staff-klassen. Foto: Redningsselskapet

Båten som er verdens raskeste redningsskøyte er utviklet i tett samarbeid med Redningsselskapets maritime avdeling, den kjente, norske designeren Bård Eker og Fredrikstad-bedriften Hydrolift, og er en 100% norskprodusert redningsskøyte.

– Denne redningsskøyta er helt unik, og et resultat av et godt og konstruktivt samarbeid mellom Eker design, Hydrolift og redningsselskapet. Skøyta er ikke bare verdens raskeste redningsskøyte med en toppfart på over 42 knop, men er også en topp moderne og ikke minst veldig vakker redningsskøyte, sier direktør for innovasjon og IT i Redningsselskapet, Martin Fuhr Bolstad.

– Kravet til funksjonalitet og beredskap er under konstant utvikling. I den forbindelse er fart et viktig element. Det var i så måte viktig for oss å utvikle en rask redningsskøyte, som kunne fungere i den kystnære beredskapen og som kunne ha en kort og responstid når uhellet er ute, sier Fuhr Bolstad.

Redningsselskapet har i dag 50 redningsskøyter i beredskap. 25 av disse driftes av frivillig sjøredningskorps. Så langt er to Staff-skøyter satt inn i beredskap. Redningsskøyta «Einar Staff sr.», som drives av det frivillige sjøredningskorpset i Oslo og RS «Jens Bye», som drives av korpset i Trondheim. Den tredje redningsskøyta i denne klassen vil bli levert første halvår 2018, med base i Lillesand.

– Skøyteklassen har fått sitt navn etter donator Einar Staff jr., som gjennom sin generøse donasjon og sitt engasjement har gjort utviklingen og produksjonen av denne skøyteklassen mulig. Det er derfor ekstra hyggelig at Einar kunne være med oss på scenen i dag, sier Fuhr Bolstad.

DOGA-merket, som inntil i fjor het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

Redningsselskapet har i dag to Staff-skøyter i drift. RS «Jens Bye» driftes av det frivillige sjøredningskorpset i Trondheim. Foto: Eigil Andersen/Redningsselskapet
Redningsselskapet, donator Eiar Staff jr. og teamet til Eker Design mottok onsdag DOGA-merket for redningsskøyta i Staff-klassen. Foto: Eigil Andersen/Redningsselskapet
Martin Fuhr Bolstad, direktør for innovasjon og IT, og donator Einar Staff jr. med DOGA-merket 2017. Foto: Eigil Andersen/Redningsselskapet