Design og ytelse: Audi RS 5 i Sportback-utgave

Audi RS 5 Sportback får nå sin verdenspremiere i New York, i en versjon laget for det amerikanske markedet. Ambisjonen er videre at RS 5 Sportback skal ta resten av verden med storm.

Audi RS 5 Sportback vises frem i New York.

- Audi RS 5 Sportback tilbyr noe helt nytt til kundene våre. Vår innovative tolkning av en femdørs coupé har hverken en forgjenger eller noen direkte konkurrenter, sier Michael-Julius Renz, toppsjef for Audi Sport GmbH.

- Interessen i det norske markedet rundt våre S- og RS-modeller er historisk god, og henger sammen med en rekke nye og mer effektive modeller i Audi Sport-porteføljen vår. Vi forventer stor interesse rundt RS 5 Sportback straks den blir tilgjengelig her, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi i Norge.

Eksteriørdesignet i Audi RS 5 Sportback kombinerer vakre linjer med atletiske elementer. Den karakteristiske buede skulderlinjen gir bilen et tydelig uttrykk. De dynamiske kjøreegenskapene sikres av en 2.9 TFSI V6 twin turbo-motor med 450 hk og et dreiemoment på 600Nm. De kraftige hjulbuene tegner en linje tilbake til Ur-Quattro og Audis rikholdige satsing på motorsport. Og innvendig er det plass til fem personer i Audis nyeste medlem i RS-familien.

I fronten preges RS 5 Sportback av den brede single-frame-grillen, kraftige luftinntak og en frontspoiler i matt aluminium med quattro-logoen. Bilen kommer med 19-tommersfelger som standard i det amerikanske markedet, men med mulighet for 20 tommer. Det er enkel tilgang til bagasjerommet med en kapasitet på 480 liter, eller 1300 liter med baksetene slått ned. Bilen veier 1840 kg.

Kraften fra 2.9 TFSI-motoren plantes direkte ned i det permanente quattro firehjulstrekk-systemet. Kraften distribueres 40:60 mellom akslene, noe som garanterer at de dynamiske kjøreegenskapene kombineres med best mulig feste og sikkerhet. Audis drive select dynamic handling-system er standard i bilen og legger til rette for personlig tilpassing under ulike kjøreforhold.

At Audi RS 5 Sportback er utenom det vanlige understrekes av flere detaljer, som RS Sport-seter med spesielle sømmer i kontrastfarge, et RS-multifunksjonsskinnsratt med flat bunn og RS-logoen på blant annet setene og rattet. Bilens virtual cockpit har også et eget informasjonsdisplay for RS-modeller.

Audi RS 5 Sportback får nå sin verdenspremiere i USA, hvor den vil være tilgjengelig for markedet fra andre halvår 2018. Foreløpig er den ikke tilgjengelig i Europa.

Audi RS 5 Sportback vises frem i New York.
Audi RS 5 Sportback kommer snart til Europa.
Audi RS 5 Sportback får sin verdenspremiere.
Audi RS 5 Sportback.