Desember er skadenes høytid

Stearinlys, glatte veier og raketter gjør desember til høytid for skader. – Vær ekstra forsiktig i tiden fremover. I mange tilfeller kan det stå om liv, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.

Vær forberedt

– Stearinlys kan velte, sette fyr på juledekorasjonen eller antenne noe som står i nærheten. Det er derfor ekstra viktig å passe på at man ikke lar stearinlys stå og brenne uten at man passer på. Man må heller ikke forlate gryter og panner med smult eller smør, som kan ta fyr, sier skadesjefen.

Det bør være minst én røykvarsler og ett brannslukningsapparat i hver etasje.

– Det er i dag flere hundre tusen nordmenn som mangler fungerende røykvarslere i sine hjem. Ofte kan det fikses bare ved å bytte batteri, sier Persson.

Hun anbefaler også å ha et brannteppe i boligen, som kan brukes til å kvele flammene.

Kjør etter forholdene

Glatte veier og stressede sjåfører er også en faktor som bidrar til at desember-skadene skyter i været.

­­– Overgangen fra tørre til glatte veier er ofte overraskende. Mange er ikke helt forberedt på å kjøre på en ny måte når værskiftet kommer. Det kan ende med at man sklir av veien, eller kolliderer. Man må alltid tilpasse kjøringen til forholdene, sier skadesjefen.

Det er også flere stressede sjåfører i førjulstiden, noe Codan erfarer hvert år.

– Små kollisjoner på parkeringsplasser og ryggeskader er gjengangere i desember, da mange er stresset og uoppmerksomme, sier hun.

Ekstremt farlig

Nyttårsaften 2016 ble det rapportert 12 øyeskader på landsbasis, og året før var tallet 17. Skadesjefen har derfor en oppfordring før årets slutt.

– Følg reglene og husk at raketter kan være ekstremt farlig. Bruk beskyttelsesbriller, og ikke fyr opp raketter hvis du er beruset. Hvert år ser vi alt fra branner til skadde øyne, på grunn av uvettig omgang med raketter. Det burde vært helt unødvendig når det finnes måter å beskytte seg på, sier Persson.