Derfor får vi bruke utøverne i reklame under OL

Den internasjonale olympiske komité (IOC) har utarbeidet regler og retningslinjer for markedsføring i forbindelse med OL. TINE har lov til å benytte utøvere og Norge-logo i markedsmateriell og på TINEs produkter i OL-perioden.

Mange har fått med seg at det er strenge regler for markedsføring i forbindelse med OL. Den internasjonale olympiske komité (IOC) har utarbeidet retningslinjene for hvordan virksomheter som TINE kan bruke OL Pyeongchang i markedsføring.

Bare de som har avtale med IOC eller NIF

Regelen er at bare de olympiske sponsorene, altså virksomheter som har inngått avtale med IOC eller NIF, som har rett til å benytte en deltaker i markedsføring i OL-perioden. Virksomheten må i tillegg ha samtykke fra utøveren og særforbundet den er tilknyttet til, eksempelvis Norges Skiforbund.

TINE har, gjennom samarbeidet med Olympiatoppen, Norges Skiforbund Alpint, Norges Skiforbund Freeski og Marit Bjørgen, lov til å benytte utøvere og Norge-logo i markedsmateriell og på våre produkter i OL-perioden.

TINE bruker utøvere som Marit Bjørgen og Kjetil Jansrud både i reklame på TV, digitalt og i sosiale medier, men også på produkter som Tinemelk, TINE Yoghurt og Norvegia.

Alt reklamemateriell er godkjent

Det er Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) som har primæransvar for at reglene overholdes på norsk territorium, samt å tilpasse disse til nasjonale forhold. NIF og særforbundene har godkjent all markedsmateriell som kommer fra TINE i OL-perioden, som gjelder fra 1.-28. februar.