Dentsu Aegis Network Norge

Dentsu Aegis kjøper RED

Det internasjonale medie- og marketingbyrået Dentsu Aegis kjøper det norske gründereventyret RED, og etablerer dentsu X i Norge. Sammen blir byrågruppen nå 350 medarbeidere med en omsetning på over 4 milliarder kroner. Oppkjøpet vil bringe RED til neste nivå – både innen digitalisering og globalisering.
F.v. Pelle Stensson (Dentsu Aegis Network Norway), Fredrik Taranger (Dentsu Aegis Network Norway), Maria Aas-Eng (RED), Magnus Strømnes Bøe (RED), Christian Espeseth (RED), Paal Fure (Dentsu Aegis Network Norway), Nils Røang (RED)

- RED er en fantastisk gründer- historie. Det har vært et norsk veksteventyr, og er i to år på rad kåret til Årets Byrå, sier konsernsjef Paal Fure i Dentsu Aegis Network Norway.

Dentsu Aegis’ kjøp av RED blir et av de største som er gjennomført i det norske reklame- og kommunikasjonsmarkedet, og er et viktig ledd i Dentsu Aegis’ internasjonale og norske vekststrategi.

- Oppkjøpet av RED blir en viktig brikke i den europeiske satsingen på dentsu X. RED blir dentsu X’ største byrå og en spydspiss i satsingen i Nord-Europa. I Norge vil RED under Dentsu Aegis-paraplyen fortsatt konkurrere med sine søsterbyråer i Dentsu Aegis, Carat og Vizeum, sier Fure.

Til neste nivå

- Med salget til Dentsu Aegis får RED finansielle muskler, erfaring fra globale merkevarer og tilgang på internasjonal teknologikompetanse som gjør at vi kan ta RED og kundene våre til neste nivå. I en bransje som transformeres i raskt tempo, er det avgjørende å kunne investere i teknologi og digital utvikling for fortsatt å kunne ligge i front, sier daglig leder Maria Aas-Eng i RED.

RED fortsetter på selvstendig adresse og skal fortsatt konkurrere i det hurtig endrede medie- og kommunikasjonsmarkedet. Ledelsen, kundeteamene og plattformuavhengigheten i RED fortsetter som før oppkjøpet.

- Vi lover at vi skal fortsette å utfordre markedet og hjelpe kundene våre med å nå deres mål. Samtidig er dette starten på en spennende fortsettelse med helt andre finansielle muskler og tilgang på internasjonal teknologi og kompetanse for både kunder og våre dyktige medarbeidere i de fem datterselskapene i RED, sier Maria Aas-Eng.

De fire RED-partnerne Maria Aas-Eng, Christian Espeseth, Magnus Strømnes Bøe og Nils Røang fortsetter i sine roller også når RED blir en del av dentsu X.

- dentsu X blir vår «X-faktor», det som skal løfte oss inn i neste fase av utviklingen av både RED og bransjen, sier Nils Røang.

«Det beste fra to verdener»

- Det nye byrået kombinerer norsk gründerorientert fagmiljø og kundeforståelse med internasjonal teknologi, merkevarekunnskap og kompetanse, sier Paal Fure.

- Det har vært flere henvendelser om oppkjøp og sammenslåinger tidligere, men det var først da Dentsu Aegis kom på banen, at strategien og kjemien stemte. Vi har samme verdigrunnlag og samme syn på medie- og kommunikasjonsbransjens utvikling. Dette er en fusjon av det beste fra to verdener, sier Maria Aas-Eng.

Oppkjøpet er avhengig av godkjennelse fra Konkurransetilsynet. Til sammen vil RED og Dentsu Aegis telle nærmere 350 ansatte.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Maria Aas-Eng, e-post: maria.aas-eng@redmedia.no, telefon: +47 926 27 691

Paal Fure, e-post: paal.fure@dentsuaegis.com, telefon: +47 928 92 492

Bilder

Om Dentsu Aegis Network Norge

Dentsu Aegis Network Norge
Pilestredet 8

+47 22 82 82 82http://dentsuaegisnetwork.no

Fakta om Dentsu Aegis

• Norges største integrerte byrågruppe innen markedsføring, medier og kommunikasjon. 2017: Omsetning 2,7 milliarder, byråinntekter 280 millioner, et resultat på 47 mill.
  • Ca. 220 ansatte i Pilestredet 8 Oslo
  • Eier: Dentsu Ink.
  • Dentsu er kåret til den mest attraktive arbeidsplassen av alle byrågrupper
  • Dentsu er rangert som nr. 2 i verden som byrågruppe av RECMA
  • Carat er rangert som nr. 1 som byrå av RECMA
  • Carat er verdens, Nordens og Norges ledende mediebyrå
  • Spesialistområder: Strategi, markedsanalyse, webanalyse, data, medierådgivning, marketing automation, experiential marketing, digital marketing, forhandlinger, prosjektledelse, kampanje planlegging, performance marketing, content, sponsing, programmatic marketing og SoMe

Fakta om RED

• Norges største uavhengige medieorienterte kommunikasjonsmiljø. 2017: Omsetning 1 mrd., resultat før skatt 19,6 mill.
  • Ca. 100 ansatte i Pilestredet 27 Oslo
  • Eiere: Nils Røang 55,6%, Christian Espeseth 25%, Maria Aas-Eng 13,3%, Magnus Strømnes Bøe 6,2%
  • Kåret til Årets Byrå 2016 og 2017
  • Kåret til vinner av Byråprofil 2015 og 2016
  • Mestvinnende byrå i INMA Performance Award
  • Spesialistområder: Strategi, innsikt, medierådgivning, performance marketing, content, sponsing og SoMe

Følg pressemeldinger fra Dentsu Aegis Network Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dentsu Aegis Network Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.