Denne uka i FN: Valgkamp om plasser i Sikkerhetsrådet. Komiteen for barns rettigheter møtes nå i Genève.

Spørsmål om disse nyhetsbrevene? Tips? Ta kontakt med presseansvarlig Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

15. mai, i New York: Ambassadør Tore Hattrem skal holde åpningsinnlegg under lansering av rapport om FNs antiterrorstruktur utarbeidet av Global Center of Cooperative Security.

16. mai kl 11:00, i Oslo: Utviklingsminister Nikolai Astrup deltar på Business for Peace Summit 2018. Her deltar også Deputy Sec-Gen Amina J. Mohammed. Les mer her

16. mai, kl 1230, i Oslo: Utviklingsminister Nikolai Astrup deltar på et seminar i regi av Atlas-alliansen om stigma og funksjonshemming i utdanning. Les mer her

Polen har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i mai.

Valgkampen om en plass i Sikkerhetsrådet de neste to årene er i gang. FN-sambandets internasjonale organisasjon WFUNA jobber for et mer åpent FN, og arrangerer valgdebatter. 14. mai møtes Indonesia og Maldivene til debatt i regi av World Federation of United Nations Associations (WFUNA). De to landene konkurrer om ett sete reservert for Asiagruppen i Sikkerhetsrådet i valget 8. juni. Debatten fra New York kan følges på UN Web-TV, se også flyer vedlagt denne pressemeldingen.

14. mai: Sikkerhetsrådet antas å vedta en uttalelse om fredsbevarende operasjoner. Det blir også en brif om FNs operasjon i Kosovo (UNMIK).

15. mai: Sikkerhetsrådet forventes å fornye mandatet for sikkerhetsstyrkene i Abyei (UNISFA).

Sikkerhetsrådet brifes om situasjonen i Somalia.

16. mai: Spesialutsending for Syria, Staffan de Mistura, brifer Sikkerhetsrådet, med påfølgende debatt om den politiske diskusjonen.

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 20, eller se oversikten for mai her.

FNs generalsekretær

14-15. mai: Antonio Guterres besøker Wien, hvor han skal tale til United Nations Commission on Crime Prevention and Criminal Justice. Han vil også holde et allmøte med FN-ansatte i Wien.

15. mai: Guterres taler til R20 Austrian World Summit, et årlig arrangement om global utvikling, organisert av Arnold Schwarzenegger.

16. mai: Guterres besøker Brussel i Belgia, og skal ha møter med president for Det europeiske råd, Donald Tusk, EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker, EUs representat for utenrikssaker og sikkerhetspolitikk, Federica Mogherini.

17. mai: Guterres er i Washington D.C., USA, hvor han skal ha møter på Capitol Hill med Kongressmedlemmer og representanter for Trump-administrasjonen.

FNs komité for barns rettigeter

14. mai til 1. juni møtes FNs komité for barns rettigheter i Genève i Sveits. Dette er komiteen som overvåker og vurderer FNs barnekonvensjon. Norge høres for denne komitéen 24-25. mai.

Les mer om komitén her

UN Global Compact on Migration

Denne uka pågår fjerde runde i forhandlingene om migrasjonsplattformen.

Les mer her

ILO: World Employment and Social Outlook 2018

14. mai 10:30: FNs arbeidsorganisasjon ILO holder pressekonferanse om rapporten World Employment and Social outlook 2018 - Greening with Jobs. Talere her vil være Deborah Greenfield, ILOs assisterende generaldirektør, og Catherine Saget, en forfatterne av rapporten. Les mer her

FNs torturkomité

Konvensjonen som overvåker FNs torturkonvensjon møtes 23. april til 18. mai. Norge ble hørt for komiteen 24. og 25. april.

Komiteen har hatt ute en invitasjon til frivillige organisasjoner og uavhengige institusjoner om å gi innspill til møtet. Flere norske organisasjoner har allerede gitt skriftlige innspill. Les innspill fra norske organisasjoner her.

Les mer om komiteen her, og om møtet her.

Les mer om torturkonvensjonen på FN.no.

15. mai: Internasjonal familiedag. Les mer her

16. mai: Internasjonal dag for å leve sammen i fred. Les mer her

17. mai: Verdensdagen mot homofobi. Les mer her

17. mai: Verdens telekommunikasjon- og informasjonsdag. Les mer her

20. mai: Verdensdagen for bier. Les mer her

15. mai: Virker bistand? Er bistand viktig for å utrydde fattigdom og skape økonomisk vekst? Eller holder vi oss med myter om hva bistanden kan utrette? Arrangør er Civita. Les mer her

16. mai: Stigma, funksjonsnedsettelse og utdanning. Over en tredel av barna som vokser opp helt uten skolegang har en funksjonsnedsettelse. Velkommen til rapportlansering og debatt: Hvordan påvirker stigma barns mulighet til å gå på skole? Les mer her

16. mai: Oslo Business for Peace, prisutdeling i Oslo rådhus. Les mer om prisvinnerne her. –  Les mer om prisutdelingen her.

NRK: En verden i krig

16 steder i verden vurderes av FN som høyrisikoområder. Dette er stater hvor det er krig eller en risiko for at en større, væpnet konflikt vil bryte ut. Les hele saken på NRK.no

Ny rapport med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål: - En lignende analyse på fylkesnivå er ikke gjennomført i Norge tidligere.

Er utviklingen i Buskerud ødeleggende for fremtidige generasjoner? Les hele saken her

- Verden faller fra hverandre

Forhandlingsløsninger til felles beste er blitt sjelden vare i internasjonal politikk, skriver Sverre Lodgaard i Aftenposten. FN-pakten og respekten for folkeretten er under press. Les kronikken her

Norges FN-delegasjonen og Generalkonsulatet arrangerte simultansjakk i FN med verdens beste sjakkspiller. Magnus Carlsen spilte mot 15 spillere fra hele verden – og vant samtlige partier. Foto: UN Photo / Mark Garten