Denne uka i FN: Utviklingsminister trengs skriver FN-sambandet m.fl i kronikk. 50 organisasjoner bak kravet

Hver mandag kl 14 gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.
Venstre-leder Trine Skei Grande mottok kravet fra FN-sambandet og 50 andre norske organisasjoner om å jobbe for å gjeninnføre utviklingsministerposten. Foto: FN-sambandet / Terje Karlsen

Spørsmål om disse nyhetsbrevene? Tips? Ta kontakt med nyhetsredaktør Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

Norge i FN

Norge tar over presidentskapet i UNICEF: «Humanitære kriser, ekstrem fattigdom og klimaendringer har sendt rekordmange barn på flukt», sa ambassadør Tore Hattrem da han 12. januar tiltrådte som president for det internasjonale styret i UNICEF.

Les uttalelsen fra Tore Hattrem her

BILDETEKST: Norges FN-ambassadør Tore Hattrem er valgt til president i Unicefs styre. Foto: Unicef / Markisz

FNs sikkerhetsråd

Kasakhstan har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i januar. 1. januar tiltrådte også Ekvatorial-Guinea, Elfenbenskysten, Kuwait, Nederland, Peru og Polen som de seks nye landene i Sikkerhetsrådet i 2018.

16. januar

Tirsdag er det et møte med landene som bidrar med soldater til UN Peacekeeping Force in Cyprus (UNFICYP).

17. januar

Sikkerhetsrådet briefes om situasjonen i Libya, fra FNs spesialrepresentant for UN Support Mission in Libya (UNSMIL), Ghassan Salamé.

Svenske Irina Schoulgin Nyoni er leder for sanksjonskomiteen for Libya, og skal også briefe Sikkerhetsrådet denne onsdagen.

18. januar

Torsdag holder Sikkerhetsrådet en briefing om ikkespredningsavtalen, ledet av Kasakhstans president Nursultan Nazarbayev. Det er ventet at FNs generalsekretær António Guterres holder briefingen.

19. januar

Fredag holder Sikkerhetsrådet en debatt på ministernivå, om å bygge regionalt partnerskap i Afghanistan og Sentral-Asia. Kasakhstans utenriksminister Kairat Abdrakhmanov leder møtet, og generalsekretær António Guterres holder briefingen.

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Se oversikten for januar her.

FNs generalforsamling

16. januar kl 10: FNs generalsekretær António Guterres briefer FNs generalforsamling om sine prioriteringer for 2018. Kl 1245 inviterer Guterres til pressekonferanse med samme tema.

Ressurser: Dette er FNs generalforsamling. Program for FNs 72. generalforsamling legges fortløpende ut på denne lenken. Detaljert oversikt på The Week Ahead at the United Nations på denne lenken.

FNs barnekomité

15. januar til 2. februar: FNs barnekomités 77. sesjon. Barnekomiteen kontrollerer at alle land som har skrevet under på FNs barnekonvensjon følger reglene i den. Komiteen består av 18 eksperter på barns rettigheter, og de møtes fire ganger i året i den sveitisiske byen Genève.

Guatemala, Marshalløyene, Palau, Panama, Seychellene, Salomonøyene, Spania og Sri Lanka skal vurderes under denne sesjonen.

Les mer her

Viktige dager fra FN-kalenderen

17. januar 1946 holdt FNs sikkerhetsråd  sitt første møte.

Fra organisasjoner og sivilsamfunn

KRONIKK: Verden trenger en minister. De neste dagene skal den nye regjeringen forhandle om ministerkabalen. For vår del handler det ikke om hvem som skal inn – eller ut – men om hvorvidt den sårt trengte utviklingsministeren igjen kan bli en realitet med Venstre i regjering. FN-sambandet v/ Anne Cathrine Uteng da Silva i VG i dag, felles kronikk med Kirkens Nødhjelp, Redd Barna, Changemaker og RORG: Les hele kronikken på VGs nettsider.

15-21. januar: Arbeidslivets klimauke: En fersk undersøkelse viser at 8 av 10 små og mellomstore virksomheter i Norge er opptatt av klima og miljø. Kampanjen «Arbeidslivets Klimauke» er en dugnad for å sette engasjementet ut i konkrete tiltak. Les mer her.

18. januar: I samarbeid med forskningsprosjektet Face of Terror ved NTNU og FN-sambandet inviterer TIFF til Internasjonalt Seminar om årsaker til og konsekvenser av en av vår tids mest kontroversielle utfordringer: radikalisering og terror. Les mer her.

Colombia

13-14. januar besøkte FNs generalsekretær Colombia for å støtte opp om fredssamtalene.

Les vår landprofil om Colombia

António Guterres møtte Colombias president Juan Manuel Santos Calderón i Bogotá 13. januar. Foto: UN Verification Mission in Colombia / Héctor Latorre/

Følg pressemeldinger fra FN-sambandet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FN-sambandet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FN-sambandet