Denne uka i FN: Statsbudsjettet positivt for FN-organisasjonene, kjernebidragene øker

Kjernebidragene til mange av FN-organisasjonene øker. Infografikk: FN-sambandet.

Spørsmål om denne uka i FN? Tips? Ta kontakt med presseansvarlig Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

Statsbudsjettet for 2019

- Det er gledelig at regjeringen foreslår å øke kjernebidragene til mange av FN-organisasjonene. Økningen er likevel ikke stor nok, når vi ser de store utfordringene globalt, der FN har en viktig rolle å spille for å hjelpe land og sivilbefolkning i alt fra akutte humanitære katastrofer til langsiktig utvikling, sier FN-sambandets generalsekretær Anne Cathrine da Silva.

Av viktige punkter på neste års statsbudsjett vil vi fremheve:

• Det er gledelig at regjeringen ønsker å øke antallet kvoteflyktninger til 3000. Antallet bør likevel økes ytterligere, slik at vi bidrar på det nivået FN har bedt om bistand til. Per i dag er dette 5000 kvoteflyktninger i året.
  • Rapportering på bærekraftsmålene bør komme samlet fra regjeringen, og ikke kun delt inn per departement. Dette gjør rapporteringen fragmentert, ulik og lite målbar. Vi ønsker en nasjonal handlingsplan, gjerne forankret i budsjettet, som regjeringen samlet rapporterer til stortinget på.
  • Regjeringen setter av 700.000,- til UNESCO-skoler i Norge (ASPnet). Dette er 300.000,- mer enn ifjor.
  • Regjeringen foreslår å bruke 37,8 milliarder på bistand i 2019, en økning på 2,5 milliarder (7,1 prosent) fra 2018.
  • Regjeringen øker budsjettposten til FN-sambandet med 500.000,- til 30,3 millioner kroner.

9-13. oktober: Utviklingsminister Nikolai Astrup deltar på årsmøtet i Verdensbanken.

Bolivia har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i oktober.

Tirsdag 09.10: Sikkerhetsrådet diskuterer situasjonen i Syria og kjemiske våpen.

Onsdag 10.10: Sikkerhetsrådet diskuterer situasjonen i Colombia.

Torsdag 11.10: Sikkerhetsrådet diskuterer situasjonen i DR Kongo og orienterer om Sikkerhetsrådets reise dit.

Torsdag blir det også konsultasjoner om Vest-Sahara (MINURSO).

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 41, eller se oversikten for oktober her.

Valg til FNs menneskerettighetsråd

Fredag 12.10 velger FNs generalforsamling 18 nye medlemmer til FNs menneskerettighetsråd for perioden 2019-2021.

Danmark er en av kandidatene. Island er allerede medlem av Menneskerettighetsrådet.

Kandidatene er:

• Afrika (5 land): Burkina Faso, Kamrun, Eritrea, Somalia og Togo
  • Asia/Stillehavsregionen (5 land): Bahrain, Bangladesh, Fiji, India og Fillippinene
  • Øst-Europa (2 land): Bulgaria og Tsjekkia
  • Latin-Amerika og Karibia (3 land): Argentina, Bahamas og Uruguay
  • Vest-Europa og andre (3 land): Østerrike, Danmark og Italia

Rådets 47 medlemmer velges for tre år av gangen. Hvert medlem må godkjennes med mer enn halvparten av stemmene i FNs generalforsamling. Rådsmedlemmer kan også fjernes med 2/3 flertall i Generalforsamlingen ved bevis på brudd på menneskerettigheter i hjemlandet.

World Economic and Social Survey 2018

8. oktober kl 11 (EST) er det en pressebrif i New York i forbindelse med lanseringen av World Economic and Social Survey 2018.

Les mer om rapporten her

FNs klimapanel med spesialrapport om 1,5 grader

I dag 8. oktober publiserte FNs klimapanel en rapport om hvordan verden kan begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader.

- Vi må handle nå for å unngå katastrofale klimaendringer. Vi forventer at alvoret i situasjonen reflekteres i regjeringens forslag til statsbudsjett, og at Norge nå tar sin del av ansvaret for å stoppe klimaendringene, slik FNs bærekraftsmål krever, sier Anne Cathrine da Silva, FN-sambandets generalsekretær.

Rapporten forteller at

• 2 graders global oppvarming gir betydelig økt risiko for alvorlige konsekvenser for økosystemer, mennesker og samfunn over hele verden, sammenlignet med en økning på 1,5 grader.
  • For å begrense oppvarmingen til 1,5 grader må klimagassutslippene reduseres med 40-50 prosent innen 2030.

KRONIKK fra 14 norske organisasjoner: En halv grad har alt å si

Les detaljer hos Miljødirektoratet.

Hele rapporten er tilgjengelig på denne lenken.

9. oktober: Verdensdagen for post. Postvesenet er en av de eldste formene for kommunikasjon, og spiller fortsatt en sentral rolle i global infrastruktur. Les mer her

10. oktober: Verdensdagen for psykisk helse -  markeres for mer åpenhet rundt psykiske sykdommer, samt gi informasjon om behandling og forebygging. Les mer her

11. oktober: Den internasjonale jentedagen. Les mer her

13. oktober: Internasjonal dag for reduksjon av katastrofer. Naturkatastrofer kommer oftest uten varsel og kan slå til hvor som helst i verden. Les mer her

10. oktober, kl 09: Norad Policy Forum om OECDs sårbarhetsrapport 2018. Innen 2030 vil mer enn 80 prosent av verdens fattigste leve i sårbare stater. Les mer her

11. oktober, kl 20: Barna uten barndom. I mange år har Israels fengsling av palestinske barn mottatt krass kritikk internasjonalt, og flere rapporter har synliggjort de store menneskelige konsekvensene en slik brutal behandling av barn har. Les mer om denne ukas Internasjonalt seminar i Tromsø.

12-14. oktober: Globaliseringskonferansen 2018. Les mer her

Valg i Brasil

Søndag 7. oktober var det valg i Brasil, og høyrepopulisten Jair Bolsonaro gikk av med seieren i første valgomgang. Bolsonaro har uttalt at han heller vil dø enn å ha en homofil sønn, og han mener døtre er en «svakhet». Bolsonaro fikk hele 46,7 prosent av stemmmene, mot venstresidens Fernando Haddads 28,5 prosent. Siden ingen fikk over 50 prosent av stemmene blir det ny valgrunde 28. oktober.

FN.no: Lær mer om Brasil

Valg i Bosnia

Den nasjonalistiske serbiske kandidaten Milorad Dodik har erklært valgseier i Bosnia, etter valget søndag 7. oktober. Prorussiske Dodik har som uttalt mål å splitte Bosnia-Hercegovina, og har ved en rekke anledninger vist sin støtte med krigsforbryterdømte Radovan Karadzic, melder NRK.

FN.no: Lær mer om Bosnia-Hercegovina

Infografikk: FN-sambandet.
Les Cayes, Haiti, etter at orkanen Matthew rammet oktober 2016. Foto: UN Photo/Logan Abassi
Islands utenriksminister Thór Thórðarson jublet når Island i juli ble valgt inn til FNs menneskerettsrådet. Nå kan det bli Danmarks tur, når 18 nye medlemmer skal velges til Menneskerettighetsrådet. Foto: UN Photo