Denne uka i FN: Mona Juul til FNs sikkerhetsråd og til ECOSOC. Nikolai Astrup besøker FN i New York

Norges nye FN-ambassadør Mona Juul er nå på plass i New York. 14. januar overleverte hun sine offisielle papirer til FNs generalsekretær Antonio Guterres. Foto: UN Photo/Eskinder Debebe

21. januar: Årets første sesjon i FNs økonomiske og sosiale råds (ECOSOC) NGO-komité starter. Komitéen skal nå anbefale hvilke organisasjoner som skal få adgang til FN. Norges nye FN-ambassadør Mona Juul blir også ny leder for ECOSOC når Norge overtar presidentskapet i juli.

Det er felles styremøte i FNs utviklingsprogram (UNDP), FNs befolkningsfond (UNFPA) og UNOPS hele denne uka. Norge sitter i dette styret. Her er agenda for møtet.

22. januar: Norges nye FN-ambassadør Mona Juul holder innlegg i FNs sikkherhetsråd om Midtøsten.

23-25. januar: Utviklingsminister Nikolai Astrup besøker FN i New York.

24. januar: Norge arrangerer sammen med Nigeria, UNESCO og andre en markering av den første FN-dagen for utdanning. Utviklingsminister Nikolai Astrup deltar. Les mer her om den nye FN-dagen for utdanning.

25. januar: Åpen debatt i FNs sikkerhetsråd om klima og sikkerhet. Utviklingsminister Nikolai Astrup holder norsk innlegg.

28. januar: FNs høykommissær for flyktninger, Filippo Grandi, besøker Norge. Han skal delta i debattmøte om fremtidens internasjonale flyktninginnsats, og ha samtaler med norske myndigheter.

Den dominikanske republikk har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i januar.

(1. januar gikk disse inn i Sikkerhetsrådet: Belgia, Den dominikanske republikk, Tyskland, Indonesia og Sør-Afrika. 1. januar gikk disse landene ut av Sikkerhetsrådet: Bolivia, Etiopia, Kasakhstan, Nederland og Sverige. Oversikt over medlemmene i FNs sikkerhetsråd finner du her.)

22. januar: FN-ambassadør Mona Juul holder innlegg om Midtøsten i den åpne kvartalsvise debatten i Sikkerhetsrådet.

Sikkerhetsrådet har også et møte om FN-styrkene på Kypros (UNFICYP).

23. januar: Norge arrangerer et side-arrangement i FN sammen med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), om utviklingen av trusselbildet etter at IS har falt.

FNs sikkerhetsråd møtes for å diskutere situasjonen i Colombia.

25. januar: Åpen debatt i FNs sikkerhetsråd om klima og sikkerhet. Utviklingsminister Nikolai Astrup holder norsk innlegg.

For løpende oppdateringer anbefaler vi månedsrapporten fra Security Council Report.

FNs menneskrettighetsråd

21. januar til 1. februar: Denne uka starter Universal Periodic Review

En av hovedoppgavene til Menneskerettighetsrådet er å gå gjennom og vurdere menneskerettighetssituasjonen i alle land i verden. 48 land blir vurdert hvert år, og det skal gå fire år mellom hver gang et land blir vurdert. Denne ordningen kalles "Universal Periodic Review" (UPR).

Det er 14 land som skal høres for Menneskerettighetsrådet i denne 32. UPR-sesjonen: New Zealand, Afghanistan, Chile, Vietnam, Uruguay, Jemen, Vanuatu, Makedonia, Komorene, Slovakia, Eritrea, Kypros, Den dominikanske republikk og Kambodsja.

Les mer om møtet her.

WHO-rapport om flyktningers og migranters helse i Europa

21. januar: For første gang publiserer Verdens helseorganisasjon (WHO) Report on the health of refugees and migrants in the WHO European Region. Denne lanseres i Genève i Sveits kl 13. Les mer her

Verdenskommisjonen for fremtidens arbeidsliv legger frem sin rapport 22. januar

Rapporten undersøker hvordan vi skal oppnå en fremtid med bedre arbeid for alle i en tid der verdens arbeidsliv opplever står overfor store utfordringer.

Verdenskommisjonen er oppnevnt av FNs arbeidsorganisasjon ILO. Norske Kristin Skogen Lund har vært del av kommisjonen.

Les mer om rapporten her

FNs barnekomité

14. januar - 1. februar: Komiteen som vurderer hvordan FNs medlemsland overholder FNs barnekonvensjon møtes i Genève fra 14. januar til 1. februar. På planen denne gang er høring og statsrapporter fra Bahrain, Belgia, Guinea, Italia, Japan og Syria.

Mer om møtet, inkludert lenke til detaljert program, finner du her.

Her finner du FNs barnekonvensjon

World Economic Forum 2019

22-25. januar: Det årlige World Economic Forum arrangeres i Davos i Sveits. Her vil FNs generalsekretær Antonio Guterres den 24. januar holde en tale om "state of the world".

25. januar markeres for første gang FNs nye internasjonale dag for utdanning. Les mer her

27. januar er internasjonal minnedag for ofrene for holocaust. Les mer her

Honduras

Honduras er et land i Mellom-Amerika som herjes av kriminelle gjenger. Landet har fått internasjonal oppmerksomhet etter at USAs president Donald Trump i høst kalte migrantkaravaner til den amerikanske grensen for en «invasjon». Gjengvolden i Honduras forårsaker flere tusen dødsfall i året, mellom 4000 og 6000 årlig.

Les vår landprofil

Sverige

I dag annonserer Stefan Löfven sin nye regjering, fire måneder etter valget. Socialdemokraterna (S) har støtte fra Miljöpartiet, Centerpartiet og Liberalerna til å danne regjering.

Les vår landprofil

Toppmøte om Nord-Korea i Vietnam

USAs president Donald Trump skal møte Nord-Koreas leder Kim Jong-un igjen i februar, opplyser Det hvite hus. Vietnam har sagt seg villig til å være vert for toppmøtet mellom Kim og Trump.

Les våre landprofiler om Nord-Korea og Vietnam.

Norges nye FN-ambassadør Mona Juul er nå på plass i New York. Foto: UN Photo/Eskinder Debebe
Norges nye FN-ambassadør Mona Juul er nå på plass i New York. Foto: Twitter / Mona Juul