Denne uka i FN: Lavest lønnsvekst siden 2008, i følge ny FN-rapport

Verden hadde i 2017 den laveste lønnsveksten siden 2008. Kl 14 i dag lanserte FNs arbeidsorganisasjon, ILO, rapport om global lønnsvekst.

Norge høres for FNs rasediskrimineringskomité:

26. november samles FNs rasediskrimineringskomité i Genève i Sveits. Norge er blandt de seks landene som skal høres spesielt under dette komitémøtet. De andre fem landene er Albania, Honduras, Irak, Qatar og Sør-Korea. Komitémøtet varer framt til 14. desember, og etter planen starter høringen av Norge den 5. desember.

FNs rasediskrimineringskomité (CERD) overvåker at FNs medlemsland overholder FN-konvensjonen mot rasediskriminering.

Les mer om komitémøtet her. Programmet er også vedlagt dette nyhetsbrevet som PDF.

1-3. desember: Statsminister Erna Solberg reiser til Sør-Afrika og Angola for å delta i feiringen av 100-årsjubileet for Nelson Mandelas fødsel, samt å følge opp som leder for pådrivergruppen for FNs bærekraftsmål.

10-11. desember: Verdens land møtes til migrasjonskonferanse i Marrakech, Marokko. Der skal FNs migrasjonsplattform vedtas. Norge slutter seg til, men Frp meldte forrige uke at de tar dissens fra regjeringens standpunkt.

Men hva er det egentlig som skal vedtas i Marrakech? Det kan du lese mer om her

Kina har presidentskapet i november. Elfenbenskysten tar over presidentskapet i desember.

26. november: Krisemøte i Sikkerhetsrådet om den spente situasjonen mellom Ukraina og Russland.

29. november: Sikkerhetsrådet har en brif om den humanitære situasjonen i Jemen, ved under-generalsekretær Mark Lowcock.

Ressurser: Hvilke land som er medlemmer av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 48, eller se oversikten for november her.

Ny FN-rapport om den globale lønnsutviklingen

Årets Global Wage Report fra FNs arbeidsorganisasjon, ILO, konkluderer med at den globale lønnsveksten har vært svak i 2017, mens gapet mellom menn og kvinners inntekt forblir uakseptabel høy, på rundt 20 prosent globalt.

Les vår nyhetssak om rapporten på fn.no/nyheter

Les hele rapporten her

Rapport om status for verdens klimagassutslipp

27. november kl 14: UN Environment (FN miljø) holder pressekonferanse og presenterer årets rapport om klimagassutslipp; 2018 Emissions Gap Report. Dette finner sted i Palais Brongniart i Paris.

Rapporten gir en status for medlemslandenes begrensninger av klimagassutslipp sett i forhold til ambisjonene i Parisavtalen.

Rapporten legges ut på denne lenken.

FNs klimaforhandlinger i Polen

2-14. desember arrangeres COP24 i Katowice i Polen. Et av hovedmålene under COP24 er å vedta regelverket for implementering av Parisavtalen. Når Parisavtalen ble vedtatt i 2015, så ble man enige om at man skulle enes om et regelverk for implementeringen, innen avtalen trer i kraft i år 2020.

For mer detaljer om COP24 anbefaler vi å lese innspillen fra ForUM for utvikling og miljø, som du finner på denne lenken, og også vedlagt nederst i denne pressemeldingen.

Les også: FN inviterer til global debatt - #TakeYourSeat

Infografikk og bakgrunn om klimaendringer og FNs arbeid finner du på FN.no, på denne lenken.

FNs forum om næringsliv og menneskerettigheter

26-29. november arrangeres FNs forum om næringsliv og menneskerettigheter, i Genève i Sveits. Hit er det ventet over 2 000 deltakere fra myndigheter, næringsliv og sivilsamfunn. Tema er næringslivets respekt for menneskerettighetene.

Se pressemelding sendt ut i dag

Se hele programmet her

Inclusive Wealth Report 2018

26-28. november arrangerer FNs miljøorganisasjon (UNEP) konferanse for sitt finansieringsinitiativ (UNEP FI). Dette finner sted i Paris.

Her skal også årets Inclusive Wealth Report lanseres: Over 200 økonomer fra hele verden har her satt opp en indeks hvor landenes velferd estimeres utifra et bærekraftsperspektiv, der naturressurser, menneskelige ressurser og produsert kapital sees i sammenheng.

Les mer om rapporten her

Ny AIDS-rapport: Flere får tilgang til medisiner

21,7 millioner mennesker som lever med HIV har tilgang til antiretrovirale medisiner, dette er en oppgang fra 17,2 millioner i 2015. Stadig større andel av HIV-smittede testes, noe som gjør behandling enklere. Rapporten ble lansert 22. november.

Les pressemelding, nøkkeltall, og last ned rapporten fra UNAIDS på denne lenken.

29. november: Internasjonal solidaritetsdag for det palestinske folk. Les mer her

30. november: Minnedag for ofre for kjemisk krigføring. Les mer her

1. desember: Verdens AIDS-dag. Les mer her

28. november: Lansering av alternativ rapport til FNs rasediskrimineringskomité. Norske organisasjoner legger her fram en omfattende rapport og gjør opp status for diskriminering og likestillingsarbeid, sett opp mot menneskerettighetene som er nedfelt i FNs rasediskrimineringskonvensjon. Les mer her

29. november: Fakkelmarkering utenfor Stortinget i anledning FNs internasjonale solidaritetsdag for det palestinske folk. Les mer her

Konflikten mellom Ukraina og Russland

Russland stengte skipstrafikken gjennom Kertsjstredet søndag, og angrep tre ukrainske skip.

FN-sambandet har oppdatert konfliktprofil om Ukraina.

Gateslagsmål i Oslo etter demonstrasjon mot FNs migrasjonsplattform

Det uavhengige nettstedet Filter Nyheter melder om rene gateslagsmål i Oslo, mellom ytterliggående miljøer, etter en demonstrasjon mot FNs migrasjonsplattform. 10. og 11. desember møtes verdens land til konferanse i Marrakech hvor FNs migrasjonsplattform vedtas. Men hva er det egentlig som skal vedtas?

Det kan du lese på FN.no.