Denne uka i FN: Kvinnedagen markeres. Mette-Marit deler ut gründerpris for FNs bærekraftsmål.

Kvinner i Jakarta, Indonesia, møtes for å diskutere hvordan byen deres kan bli tryggere. Den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2018 hyller bevegelsene som kjemper for kvinners rettigheter. Foto: UN Women/Ryan Brown

Spørsmål om disse nyhetsbrevene? Tips? Ta kontakt med presseansvarlig Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

5. mars: Ambassadør Tore Hattrem holder innlegg under et arrangement for bedre migrasjonsstatistikk, hvor han også presenterer Statistisk sentralbyrås arbeid på feltet. Møtet er i regi av FNs statistikkommisjon, les mer om arrangementet her.

6-7. mars: Ambassadør Hattrem deltar på et seminar for 35 medlemsland i regi av presidenten for FNs generalforsamling, International Peace Institute og Dag Hammarskjöld Foundation om videre oppfølging av generalsekretærens rapport om fredsbygging og bærekraftig fred. Rapporten med lenke finner du lenger ned i denne pressemeldingen.

7-8. mars: Kronprinsesse Mette-Marit besøker New York for å dele ut Innovasjon Norges pris til årets kvinnelige gründer. Denne prisen gis til en norsk teknologigründer som satser internasjonalt og jobber mot et eller flere av FNs bærekraftmål. Les pressemelding fra Regjeringen her.

9. mars: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide møter Pierre Krähenbühl, leder for FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger i Midtøsten (UNRWA).

4. til 15. mars: Nora Sveaas er en av tre i FNs torturkomités delegasjon til Uruguay, hvor komiteen skal vurdere landets håndtering av mennesker som er fengslet eller frihetsberøvet av ulike grunner, og for å vurdere landets tiltak mot tortur og urimelig behandling. Nora Sveaas er førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo. Les mer om FN-komiteen for å forebygge og motarbeide tortur.

Nederland har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i mars.

6. mars: Sikkerhetsrådet har møte om troppebidrag til FN-operasjonen i DR Kongo (MONUSCO) og FN-operasjonen i Sør-Sudan (UNMISS).

7. mars: Sikkerhetsrådet har møte om FN-operasjonen i DR Kongo (MONUSCO).

8. mars: Sikkerhetsrådet har møte om FN-operasjonen i Afghanistan (UNAMA). Sikkerhetsrådet blir også briefet av Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE).

9. mars: Generalsekretærens spesialrepresentant om seksuell vold i konflikt, Pramila Patten, brifer Sikkerhetsrådet og har pressebrif om sin reise til Irak og Sudan.

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 10, eller se oversikten for mars her.

FNs generalforsamling

5. mars: FNs generalsekretær Antonio Guterres presenterer sin rapport om fredsbygging og bærekraftig fred. Rapporten vil danne grunnlaget for høynivåmøtet i FNs generalforsamlingen om bærekraftig fred, 24.-25. april.

Rapporten kan leses her.

FNs menneskerettighetsråd

37. sesjon i FNs menneskerettighetsråd starter mandag 26. februar, og varer til 23. mars. Her er noen av sakene som skal opp i menneskerettighetsrådet denne uka:

5. mars: Ekstraordinær debatt om situasjonen i Øst-Ghouta i Syria.

5-6. mars: Menneskerettighetsrådet tar opp situasjonen for barn i humanitære situasjoner. Debattinnlegg fra generalsekretærens spesialrepresentant mot vold mot barn, og mot barn i væpnet konflikt. Innlegg fra spesialrapportøren om funksjonshemming og spesialrapportøren om albinisme.

Ressurser:

Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO)

7. mars: I Genève lanserer FNs arbeidsorganisasjon rapporten “World Employment and Social Outlook: Trends for Women 2018 – Global snapshot”. Les mer her

Komiteen for FNs kvinnekonvensjon

(CEDAW)

19. februar til 9. mars: Det 69. møte i komiteen for FNs kvinnekonvensjon (CEDAW). Situasjonen i Chile, Fiji, Luxembourg, Malyasia, Marshalløyene, Sør-Korea, Saudi-Arabia og Surinam belyses spesielt under dette møtet.

Programmet for møtet finner du her

Mer om komiteens arbeid finner du her

Mer om konvensjonen finner du på FN.no

Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

14. februar til 8. mars: Det 19. møte i komitéen for rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Situasjonen i Haiti, Nepal, Oman, Russland, Seychellene, Slovenia og Sudan er landene som belyses spesielt under dette møtet.

Programmet for møtet finner du her

Mer om komiteens arbeid finner du her

Mer om konvensjonen finner du på FN.no

8. mars: Kvinnedagen 2018 hyller bevegelsene som kjemper for kvinners rettigheter. Les mer på FN.no

Den internasjonale kvinnedagen ble først markert i 1910 etter initiativ fra tyske Clara Zetkin. Etter FNs internasjonale kvinneår i 1975 ble dagen i 1977 gjort til offisiell FN-dag.

I FN-byen Genève er det nå International Women's Week. Les mer her

7. mars: Norad Policy Forum: Matsikkerhet, konflikt og migrasjon. Les mer her

8. mars: I New York arrangerer den svenske FN-delegasjonen sammen med Wikimedia, UN Women, UN Youth Envoy mfl, et skriveverksted for et likestilt internett. Arrangementet har fått navnet #Wikigap. Les mer her

I Oslo arrangerer Den svenske ambassaden og Wikimedia Norge tilsvarende skrivedugnad. Les mer her

9. mars: Klimakonferansen Broen til framtiden finner sted 9. mars 2018 i Folkets hus, Oslo. Les mer her

12. mars: Det globale perspektivet: Ulike former for ulikhet. FN-studentene i Trøndelag inviterer til seminar med Rune Skarstein

Et likestilt FN

I forkant av Den internasjonale kvinnedagen 8. mars uttaler FNs generalsekretær Antonio Guterres på Twitter at hans mål er et likestilt FN på alle nivåer. I januar fikk FNs øverste ledergruppe for første gang i historien et likt antall kvinner og menn.

Les hele saken her

Valg i Italia

Denne helgen har det vært valg i Italia. Foreløpige resultater viser at det er EU-skeptikere, populister, ytre høyre og fascistiske arvtakere som nå skal prøve å danne ny regjering for Italia.

Les vår landprofil om Italia

Folkekongressen i Kina

Den 10 dager lange Folkekongressen i Kina er i gang. Folkekongressen har nesten 3000 medlemmer og møtes en gang i året. Økonomisk vekst og mer makt til president Xi Jinping er temaer i år.

Les vår landprofil om Kina

Dette er noen av de 44 som utgjør FNs ledegruppe. For første gang i historien er det full likestilling på FNs øverste nivå. Skjermdump: UN.org