Denne uka i FN: Ine Eriksen Søreide og Antonio Guterres er tilstede når FNs menneskerettighetsråd åpner i dag, Nikolai Astrup møter FN i New York og Washington.

Ine Eriksen Søreide taler til FNs menneskerettighetsråd i dag. Verdenserklæringen om mennesekrettigheter er 70 år i år. Å stå opp for menneskrettighetsforkjempere verden over er en høyt prioritert satsing for Norge. Foto: FN-delegasjonens Twitter-konto.

Spørsmål om disse nyhetsbrevene? Tips? Ta kontakt med presseansvarlig Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

26. februar: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide representerer Norge under åpningen av hovedsesjonen i FNs menneskerettsråd i Genève 26. februar. Eriksen Søreide skal også møte med FNs høgkommissær for menneskerettigehter, Zeid Ra'ad Al-Hussein, FNs høgkommissær for flyktninger, Filippo Grandi, presidenten for Den internasjonale Røde Kors-komiteen, Peter Maurer, og FNs spesialutsending for Syria, Staffan de MisturaLes mer her

Norge inngår i dag en fireårig avtale om støtte til FNs menneskrettighetsarbeid. Les pressemelding fra Regjeringen

26. februar: Utviklingsminister Nikolai Astrup besøker FN og New York. Han vil blant annet møte FNs visegeneralsekretær Amina Mohamed, FNs assisterende generalsekretær Zhenmin Liu, ledere for FNs fond og programmer og ulike regionale grupper, deriblant for de minst utviklede landene og små øystater. Utviklingsministeren er gjesteinnleder i New York under et norsk-colombiansk lunsjarrangement om finansiering av FNs utviklingssystem.

Astrup skal også til Washington for å ha møter med Verdensbanken.

Kuwait har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i februar. 1. mars tar Nederland over presidentskapet.

26. februar: Sikkerhetsrådet diskuterer situasjonen i Burundi. Mandag blir også rådet briefet om arbeidet i sanksjonskomiteen for Nord-Korea, ved Nederlands ambassadør Karel J. G. van Oosterom.

27. februar: Sikkerhetsrådet diskuterer situasjonen i Jemen og Sør-Sudan.

28. februar: Det er forventet en brifing med påfølgende konsultasjoner om situasjonen i Syria.

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 9, eller se oversikten for februar her.

FNs menneskerettighetsråd

37. sesjon i FNs menneskerettighetsråd starter mandag 26. februar, og varer til 23. mars.

26-27. februar: FNs generalsekretær Antonio Guterres deltar på åpningssesjonen. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide holder Norges hovedinnlegg.

1. mars: FNs spesialrapportør for menneskerettighetsforsvarere innleder debatten. Menneskerettighetsrådet får også høre status fra spesialrapportøren om tortur og fra spesialrapportøren om terrorisme.

2. mars: FNs spesialrapportør for religionsfrihet innleder. Menneskerettighetsrådet får også høre status fra spesialrapportør om miljø og fra spesialrapportør om retten til mat.

Ressurser:

Komiteen for FNs kvinnekonvensjon

(CEDAW)

19. februar til 9. mars: Det 69. møte i komiteen for FNs kvinnekonvensjon (CEDAW). Situasjonen i Chile, Fiji, Luxembourg, Malyasia, Marshalløyene, Sør-Korea, Saudi-Arabia og Surinam belyses spesielt under dette møtet.

Programmet for møtet finner du her

Mer om komiteens arbeid finner du her

Mer om konvensjonen finner du på FN.no

Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

14. februar til 8. mars: Det 19. møte i komitéen for rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Situasjonen i Haiti, Nepal, Oman, Russland, Seychellene, Slovenia og Sudan er landene som belyses spesielt under dette møtet.

Programmet for møtet finner du her

Mer om komiteens arbeid finner du her

Mer om konvensjonen finner du på FN.no

1. mars: Internasjonal dag mot all diskriminering. Les mer på FN.no

2. mars: På denne datoen i 1992 ble ArmeniaAserbajdsjanKasakhstanKirgisistanMoldovaSan MarinoTadsjikistanTurkmenistan og Usbekistan FN-medlemmer.

3. mars: Verdensdagen for ville dyr og planter. Les mer på FN.no

4. mars: På denne datoen i 1920 ble Norge med i Folkeforbundet, også kjent som Nasjonenes Forbund. Organisasjonen ble grunnlagt 25. januar 1919 som en del av Versailles-traktaten, og er forløperen til Forente Nasjoner. Folkeforbundet holdt sitt første møte 10. januar 1920.

Afghanistan

Mer enn 10 000 sivile har blitt skadet eller mistet livet i Afghanistan i 2017, viser en ny rapport fra United Nations Assistance Mission in Afghanistan (UNAMA). Les mer hos UN News

Sør-Sudan

FNs menneskerettighetskommisjon har samlet bevis og identifiserer mer enn 40 krigsforbrytere i Sør-Sudan. Les rapporten hos ReliefWeb

Syria

Det tok bare timer fra FNs sikkerhetsråd vedtok våpenhvileresolusjon om Øst-Ghouta til den opprørskontrollerte enklaven ble rammet av nye angrep. Les mer om bakgrunnen for konflikten på FN.no

Ine Eriksen Søreide møtte i dag FNs høykommissør for flykninger, Filippo Grandi. Flere land må bidra med finansiering og bosetting av flyktninger, er oppfordringen fra Søreide. Foto: Twitter-kontoen til FN-delegasjonen.
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide møtte i dag president for FNs generalforsamling Miroslav Lajčák for å diskutere forberedelsene til markeringen av 20-årserklæringen for  deklarasjonen om menneskerettighetsforsvarere. Foto: Miroslav Lajčáks Twitter-konto
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide møtte i dag president for FNs generalforsamling Miroslav Lajčák for å diskutere forberedelsene til markeringen av 20-årserklæringen for deklarasjonen om menneskerettighetsforsvarere. Foto: Miroslav Lajčáks Twitter-konto