Denne uka i FN: FNs generalforsamling åpner. Tuberkuloserapport fra WHO. Fattigdomsindeks fra UNDP

Direktør i Verdens matvareprogram (WFP), David Beasley kommer til Norge denne uka. Han besøkte Norge også i april 2018; dette bildet er fra hans foredrag om sammenhengen mellom matsikkerhet og konflikt, på et arrangement hos PRIO. Foto: FN-sambandet / Eivind Oskarson

Spørsmål om denne uka i FN? Tips? Ta kontakt med presseansvarlig Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

17. september

Kl. 14: Statssekretærene Audun Halvorsen og Jens Frølich Holte har møte med sivilsamfunnet om politiske prioriteringer før FNs 73. generalforsamling. Sted: Utenriksdepartementet, Oslo

17-19. september

Utviklingsminister Nikolai Astrup er i Tsjad i forbindelse med prosjektet «Fyll et fly», i regi av Unicef og Norwegian. Astrup skal også ha bilaterale møter.

20. september

Kl. 08: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide møter David Beasley, direktør for Verdens matvareprogram (WFP). Sted: Utenriksdepartementet, Oslo

Kl. 1015: Utviklingsminister Nikolai Astrup møter David Beasley, direktør for Verdens matvareprogram (WFP). Sted: Utenriksdepartementet, Oslo

Kl. 1300: Statssekretær Jens Frølich Holte møter FN-sambandet. Sted: FN-sambandet i Oslo.

23. september

Presseorientering med statsminister Erna Solberg og utenriksminister Ine Eriksen Søreide, hos Norges FN-ambassadør Tore Hattrem, ifm. FNs 73. generalforsamling Høynivåuka åpner 24. september.

28. september

Erna Solberg holder Norges tale for FNs generalforsamling under formiddagssesjonen som åpner kl 09 EDT/New York-tid. Hele talelisten er vedlagt nederst her.

USA har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i september.

17. september:

Sikkerhetsrådet brifes om status for nedrustningsarbeidet i Nord-Korea.

Det blir også en debatt om FN-operasjonen i Afghanistan (UNAMA).

18. september:

Brif om den politiske og humanitære situasjonen i Syria henholdsvis ved FNs spesialutsending Staffan de Mistura og FNs nødhjelpskoordinator Mark Lowcock.

Leder for FNs fredsbevarende operasjoner Jean-Pierre Lacroix og FNs spesialutsending for Sudan og Sør-Sudan, Nicholas Haysom, brifer om FN-operasjonen i Sør-Sudan (UNMISS) og situasjonen i landet.

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 38, eller se oversikten for september her.

FNs generalforsamling

FNs 73. generalforsamling åpner tirsdag 18. september.

Se også: Kalender på un.org.

15. september kl 15 (EDT/New York): President Lajčák avslutter FNs 72. generalforsamling. Påtroppende president for den 73. generalforsamlingen, María Fernanda Espinosa Garcés tas i ed. FNs generalsekretær Antonio Guterres er tilstede.

Espinosa Garcés holder deretter et pressemøte.

Høynivådelen av årets generalforsamling starter 24. september, det er uke 39 hvor verdenes statsleder møtes til generaldebatt i New York. Talelisten er vedlagt nederst her.

21. september: Minnemarkering for Kofi Annan, i generalforsamlingssalen.

På programmet for uke 39 står blant annet dette:

24. september:

• Nelson Mandela Peace Summit
  • Financing the 2030 Agenda for Sustainable Development, arrangert av FNs generalsekretær

25. september- 1. oktober

Generaldebatten, årets tema er "Making the United Nations Relevant to All People: Global Leadership and Shared Responsibilities for Peaceful, Equitable and Sustainable Societies"

25. september: Action for peacekeeping, arrangert av FNs generalsekretær

26. september:

27. september: Comprehensive review of the prevention and control of non-communicable diseases [convened by the President of the General Assembly

FNs menneskerettighetsråds 39. sesjon

Menneskerettighetsrådets 39. sesjon varer fra 10. september til 28. september. Her er noen viktige punkter på programmet denne uka:

17. september: Granskingskommisjonen om Syria. Kommisjonen om menneskerettigheter i Sør-Sudan

18. september: Granskingskommisjonen om Myanmar

19. september: Spesialrapportør om urfolk

20-21. september: Landrapporter om menneskerettighetssituasjonen i bl.a. Russland, Tyskland, Cuba, Canada og Colombia.

Du finner hele programmet for 39. sesjon på denne lenken

Ny tuberkulose-rapport fra WHO

Verdens helseorganisasjon (WHO) presenterer 2018 Global Tuberculosis Report, kl 11 i New York.

Ny fattigdomsindeks fra UNDP, lanseres torsdag

Torsdag 20. september lanserer FNs utviklingsprogram (UNDP) årets Multidimensional Poverty Index (MPI). Dette finner sted i Scandinavia House, 58 Park Avenue, New York.  Les mer om lanseringen her

Dataene dekker 105 utviklingsland, og blir publisert 20. september på www.hdr.undp.org.

UN Global Compact

Mandag 17. september er det i New York møte i vennegruppa for UN Global Compact, hvor også den norske FN-delegasjonen er representert. Tirsdag 18. september kl 1230 presenterer Global Compact-direktør Lise Kingo høydepunkter fra 2018 UN Global Compact Progress Report og introduserer også UN Global Compact Leaders Summit, som arrangeres 24. september.

Hun skal også annonsere 2018 SDG Pioneers, næringslivsledere som er forkjempere for FNs bærekraftsmål.

UNICEF med situasjonsrapport fra Hellas

I Genève 19. september kl 0930 gir UNICEF oppdatering om situasjonen for flyktninger og migranter på de greske øyer.

17. september 1948: FNs utsending til Palestinamandatet, grev Folke Bernadotte, blir drept i et attentat av den jødiske terroristorganisasjonen Stern-gjengen.

17. september 1991: Sør-Korea og Nord-Korea blir medlemmer av FN.

18. september 1961: Dag Hammarskjöld døde i en flyulykke i Ndola i Nord-Rhodesia, nå Zambia. Flyet kom fra Léopoldville i Kongo da det styrtet. Hammarskjöld ble valgt til FNs generalsekretær i 1953. En FN-rapport fra august 2017 konkluderte med at det finnes «et betydelig grunnlag» for å anta at flyet Hammerskjöld var ombord på ble skutt ned.

21. september: Internasjonal fredadag. Siden 1981 har den internasjonale fredsdagen blitt markert i forbindelse med åpningen av FNs generalforsamling. Les mer

23. september: Den internasjonale dagen for tegnspråk. FN bruker flerspråklighet som et middel for å fremme, beskytte og bevare mangfold av språk og kultur globalt. Les mer

19. september: Innovation Meets the Humanitarian World. FN-sambandet og FN-studentene inviterer til debattmøte om behovet for innvosjon i humanitær sektor. Les mer her

20. september kl 20: Mali og Sahel: Fra vondt til verre? Sahelregionen i det nordlige Afrika preges av konflikt, og det har ført med seg sosiale problemer; narkotika- og menneskehandel, kjønnslemlestelse og utbredt korrupsjon. Morten Bøås (NUPI) og Asle Toje (forskningsdirektør for Den Norske Nobelkomité) innleder. Les mer her

Filippinene er rammet av tyfonen "Mangkhut"

Flere titallls er omkommet. I tillegg til Filippinene er også Sør-Kina, Hong-Kong og Taiwan rammet.

Les FN-sambandets landprofiler: FilippineneTaiwanKina