Denne uka i FN: FNs barnedag 20. november

Hver mandag kl 14 gir vi deg informasjon om de viktigste hendelsene i FN den kommende uka.
Disse syriske barna går på skole i flyktningleiren Zaatari i Jordan. FNs internasjonale barnedag markeres den 20. november hvert år for å promotere barns rettigheter. Hovedmålet er å forbedre velferden til verdens barn, og dagen markerer jubileet for Barnekonvensjonen. Foto: UN Photo / Mark Garten

Spørsmål om disse nyhetsbrevene? Tips? Ta kontakt med nyhetsredaktør Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

20. november: Norges FN-ambassadør Tore Hattrem møter UN Women-leder Phumzile Mlambo-Ngcuka.

Italia har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i november.

20. november: Sikkerhetsrådets månedlige briefing og konsultasjoner om Israel og Palestina, med en briefing av spesialkoordinator Nickolay Mladenov.

20. november: Sikkerhetsrådet holder orientering om Libanon, etterfulgt av orientering og konsultasjoner om situasjonen i Burundi.

21. november: Sikkerhetsrådet holder åpen debatt om menneskesmugling i konfliktsituasjoner.

22. november: Sikkerhetsrådet briefes om FNs støtteoperasjon i Irak (UNAMI). Sikkerhetrådet holder også konsultasjoner om FNs kontor for avstemning om Vest-Sahara (MINURSO).

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Se oversikten for oktober her.

FNs generalforsamling

20. november: FNs generalforsamling velger fem nye medlemmer til FNs straffedomstol (ICJ).

Ressurser: Dette er FNs generalforsamling. Program for FNs 72 generalforsamling legges fortløpende ut på denne lenken. Detaljert oversikt på The Week Ahead at the United Nations på denne lenken.

ILO med rapport om ungdomsledighet

20. november: Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) lanserer rapporten Global Employment Trends for Youth 2017. Rapporten har embargo til 21 mandag kveld.

Les mer her

UNCTAD med rapport om verdens minst utviklede land

22. november: UNCTAD publiserer sin årlige Least developed countries report.

Les mer her

Montrealprotokollen

20-24. november: 29. statspartsmøte for Montrealprotokollen (COP29). Montrealprotokollen forplikter medlemslandene til betydelige reduksjoner i utslipp av gasser som er skadelige for ozonlaget. Protokollen er en av tidenes mest vellykkede miljøavtaler, og har ført til at de skadelige utslippene nærmest har stoppet opp.

FNs rasediskrimineringskomité

Rasediskrimineringskomiteen (CERD) har sesjon 20. november til 8. desember. Komiteen skal under denne sesjonen gjennomgå og vurdere situasjonen i Algerie, Australia, Hviterussland, Jordan, Serbia og Slovakia.

FNs torturkomité

FNs torturkomite har sesjon 6. november til 6. desember. Komiteen skal under denne sesjonen gjennomgå og vurdere situasjonen i Bosnia og Herzegovina, Bulgaria, Kamerun, Italia, Mauritius, Moldova, Rwanda og Øst-Timor.

Les programmet her

20. november: FNs internasjonale barnedag markeres den 20. november hvert år for å promotere barns rettigheter. Hovedmålet er å forbedre velferden til verdens barn, og dagen markerer jubileet for Barnekonvensjonen. I 2003 ble barnekonvensjonen en del av norsk lov.

Les også: Dette er FNs barnekonvensjon

20. november: Afrikas industrialiseringsdag. Målet for dagen er å mobilisere det internasjonale samfunnet til å engasjere seg mer i utviklingen av industri i Afrika.

25. november: Internasjonal dag for avskaffelse av vold mot kvinner. 35 prosent av alle kvinner vil i løpet av livet oppleve vold. Over 600 millioner kvinner bor i land hvor vold i hjemmet ikke er forbudt. Den internasjonale dagen for avskaffelse av vold mot kvinner ble innført i 1999.

20. november: Plan International Norges ungdomsgruppe, URO, inviterer til ungdomskonferansen "Fremtiden er NÅ - ungdom og bærekraftsmålene’’! Her vises hvordan engasjert ungdom over hele verden bidrar til å oppnå FNs bærekraftsmål for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringer innen 2030.

Situasjonen i Zimbabwe

Det er akkurat nå full forvirring om Robert Mugabe fortsatt er president for Zimbabwe eller ei. Søndag annonserte Mugabe at han fortsetter som president, mens parlamentet truer med riksrett dersom han ikke trekker seg frivillig. Zimbabwe var tidligere et av Afrikas rikeste land. Etter mange år med økonomisk nedgang, dårlig politisk styring, og feilslåtte avlinger er landet nå i en krise.

Les vår landprofil om Zimbabwe

Myanmar

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide er denne uka på besøk i Myanmar og deltar på ministermøte i ASEM.

Les vår landprofil om Myanmar

Kvinner i El Fasher nord i Darfur marsjerer mot kjønnsbasert vold. Foto: UN Photo/Albert Gonzalez Farran.
20. november er Afrikas industrialiseringsdag. Dette bildet er fra Port of Doraleh, Djibouti. Foto: UN Photo / Evan Schneider