Denne uka i FN: Finansiering for global helse og for bærekraftsmålene

Utviklingsminister Nikolai  Astrup (H) deltar på konferansen for global finansiering for kvinner, barn og ungdoms helse (GFF) i Oslo. Dette bildet er fra konferansens første dag. Foto: GFF
Utviklingsminister Nikolai Astrup (H) deltar på konferansen for global finansiering for kvinner, barn og ungdoms helse (GFF) i Oslo. Dette bildet er fra konferansens første dag. Foto: GFF

5-6. november: Norge er vertskap for konferansen for global finansiering for kvinner, barn og ungdoms helse (GFF) i Oslo. Arrangører er Burkina Faso, Verdensbanken, Bill og Melinda Gates-stiftinga og Norge. Både utviklingsminister Nikolai Astrup og utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide deltar.

6. november: Finansiering av bærekraftsmålene i lavinntektsland. Det internasjonale pengefondet (IMF) har nylig lansert en studie som tar for seg hvilken innsats som må gjøres for at målene skal nås - også i lavinntektsland. IMF ved David Coady kommer til Norad for å presentere studien 6. november. Les mer her

7. november: Utviklingsministeren møter direktøren for International Trade Centre (ITC).

8. november: Utviklingsministeren deltar på Norsk forening for utviklingsforsking sitt internasjonale seminar - The Sustainable development goals (SDGs) and the critical role of development research.

Hva er egentlig GFF-konferansen som arrangeres i Oslo denne uke? Denne videoen forklarer.Hvis du vil se dette innholdet fra drive.google.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Kina har presidentskapet i november.

5. november: Sikkerhetsrådet forventes å vedta en resolusjon som forlenger mandatet til ekspertpanelet som assisterer sanksjonskomiteen om Libya, og fornyer tiltak relatert til ulovlig eksport av råolje fra Libya.

Mandag skal også representanten for nedrusningssaker Izumi Nakamitsu brife om bruken av kjemiske våpen i Syria.

6. november: Sikkerhetsrådet holder sin halvårlige debatt om Bosnia Hercegovina og fornyer sin autorisasjon for den EU-ledede mulitnasjonale stabiliseringsstyrken (EUFOR ALTHEA).

8. november: Torsdag blir det brifing fra spesialrepresentanten og lederen for UN Support Mission in Libya (UNSMIL), Ghassan Salamé, og lederen for sanksjonskomiteen om Libya, Sveriges ambassadør Olof Skoog.

9. november: Sikkerhetsrådet holder en åpen debatt om å opprettholde internasjonal fred og sikkerhet, med fokus på å styrke multilateralisme og rollen til De forente nasjoner.

Ressurser: Hvilke land som er medlemmer av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 45, eller se oversikten for november her.

5. november: Verdensdag for bevissthet om tsunami. Les mer her

6. november: Internasjonal dag for å forhindre utnytting av miljøet i krig og væpnede konflikter. Les mer her

10. november: Verdens vitenskapsdag for fred og utvikling (UNESCO). Dagen markerer forskningens viktige rolle i å skape fred og utvikling. Les mer her

6. november kl 18: Aftenpostens klimakonferanse 2018. Årets konferanse skal ha et spesielt blikk på energi og ny teknologi. Les mer her

7. november: Sammenhengen mellom klimaendringer og sult - hvordan møter vi denne utfordringen? Arrangør: FN-studentene. Les mer her

8. november: Sammen for et klimabudsjett! En rekke organisasjoner har gått sammen om ukentlige markeringer på Eidsvolls plass foran Stortinget fram til Statsbudsjettet for 2019 vedtas i desember. Les mer her

8. november kl 2015 i Tromsø: Skeivheter i skeives rettigheter: Hvorfor så store forskjeller mellom land? Les mer her

9. november: Norges humanitære strategi og beskyttelse av sivile. Arrangør er Utenriksdepartementet. Les mer her

9. november: Det kritiske rom på Film fra Sør: Å aldri få vende hjem. FN-sambandet og Film fra Sør arrangerer i år en samtale om situasjonen for Palestinere i flyktningleirene i Libanon, og om framtidsutsiktene for flyktningene 70 år etter fordrivelsen fra hjemlandet med utgangspunkt i filmen «Tårnet». Les mer her

Mellomvalget i USA er den 6. november. Kampen står om flertallet i Representantenes hus og i Senatet. Følg valget her.

Lær mer om USA på FN.no

USAs Iran-sanksjoner trer i kraft i dag. Iran slår fast at landet vil bryte sanksjonene og fortsette salg av olje. Sanksjonene ble fjernet i 2015 som følge av en avtale om å stoppe Irans atomprogram, melder NTB.

Lær mer om Iran på FN.no

Storbritannia vil be sine partnere i FNs sikkerhetsråd om innsats mot den humanitære krisen i Jemen og sier det «ser ut il å være en åpning» for en fredsavtale, i følge Aftenposten.

Lær mer om Jemen-konflikten på FN.no

Utviklingsminister Nikolai  Astrup (H) deltar på konferansen for finansiering av helse. Dette bildet er fra konferansens første dag. Foto: GFF
Utviklingsminister Nikolai Astrup (H) deltar på konferansen for finansiering av helse. Dette bildet er fra konferansens første dag. Foto: GFF