Adecco Group

Den vanskelige samtalen - slik lykkes du

Del
Har du problemer med å ta en vanskelig samtale? Gruer du deg? Du er ikke alene. Den vanskelige samtalen blir ofte skjøvet på eller ikke tatt, og når den først blir tatt gjennomføres den kanskje på en slik måte at problemer og uenigheter utvikler seg til det verre.

Den vanskelige samtalen, hvor du konfronterer noen med kritikkverdige forhold, er kanskje den vanskeligste oppgaven en leder har. Samtidig er det en helt vesentlig ferdighet for ledere som ønsker å skape godt arbeidsmiljø og resultater.

Som lederutvikler skal jeg fortelle andre hvordan den vanskelige samtalen skal gjennomføres, men til tross for grundige forberedelser, finner jeg meg alt for ofte i opphetede diskusjoner, uten kontroll og fremdrift i samtalen. Forberedelser og gode intensjoner til tross, hvorfor skjer dette?

Svaret ble å tenke mer på de store linjene i samtalen, og ikke gå i detaljer under forberedelsen. Jeg begynte i stedet å strukturere samtalen i term av faser som må avklares underveis. Med inspirasjon fra bl.a. coachingmodeller delte jeg samtalen i 4 faser som hver må diskuteres og avklares på vei mot en god avslutning.

4 faser i den vanskelige samtalen:


1. Åpning

Når du innleder samtalen er det viktig å få frem din gode intensjon og skape en god ramme. Du skal presentere innhold og ditt mål for samtalen. Tilpass åpning og form til din samtalepartner. Noen vil trenge flere forsikringer om din gode intensjon, andre vil oppleve deg som real og sette pris på at du går rett på sak.

2. Konsensus om problem

Dette er kanskje den mest krevende fasen, men samtidig avgjørende for å oppnå et godt resultat. Her skal dere bli enige om hva problemet er. Ofte vil det være forskjellige oppfatninger rundt problemet. En feil mange ledere gjør er å gå rett på løsningen uten at det er enighet om hva problemet er. Man ender da gjerne opp med å trykke en løsning ned over hodet på medarbeideren som vedkommende er uenig i, ikke kjenner seg igjen i, og følgelig heller ikke slutter opp om.

Først når man er enige om hva problemet er kan man begynne å diskutere mulige løsninger. Går samtalen i lås kan det være lurt å avslutte, og heller avtale tid for en ny. La det imidlertid ikke være tvil om at dette er viktig for deg og at du vil gjennomføre samtalen senere.

3. Konsensus om løsning

Dere er blitt enige om problemet og skal nå finne en god løsning på situasjonen. Her er det viktig at du får medarbeideren til å komme med forslag til løsninger. Da blir det mer forpliktende. Husk bare at det er du som skal ha det endelige ordet når det gjelder hvordan løsningen skal se ut. Det viktigste er å få medarbeideren til å forplikte seg til en løsning som samsvarer med dine ønsker.

4. Avslutning 

Her skal du legge grunnlaget for at løsningen dere ble enige om blir implementert. Ofte er man så lettet over å være i mål med samtalen at man avslutter uten tydelige avtaler om hva man er enige om og hva som skal gjøres. Resultat: Man sitter igjen og lurer på hva man egentlig ble enige om. Det er derfor svært viktig at man bruker god tid på avslutningen, avtaler hva som skal skje videre og med hvilken kvalitet. Oppsummer samtalen, avtal eventuelle milepeler som skal nås samt konkrete tidspunkt for oppfølgingssamtaler.

Når vanskelige tema tas opp settes gjerne sterke følelser i sving, man låser seg i egne agendaer og det kan bli vanskelig å bevare roen og kontrollen over situasjonen. Det å tenke den vanskelige samtalen i term av 4 faser har vært til stor hjelp for meg for å holde styring, sikre fremdrift og et godt resultat. Flere av våre ledere har fått opplæring i metoden og benyttet seg av denne. Erfaringene og tilbakemeldingene fra disse lederne er svært gode. Kanskje denne måten å tenke og strukturere den vanskelige samtalen på, kan bidra til å gjøre den mer overkommelig også for deg?

Jan Otto Aasen
HR sjef – Leder og organisasjonsutvikling 

Nøkkelord

Bilder

Om Adecco Group

Adecco Group
Adecco Group
Sjølyst plass 2
0268 Oslo

23 29 00 00https://www.adecco.no

Adecco Group er et av Norges ledende selskap innen HR og bemanning. Selskapet er landsdekkende, og har over 60 års erfaring i Norge. Konsernet har over 400 ansatte, og 5000 medarbeidere ute i jobb hos kunder hver dag.

I Norge består Adecco-konsernet av seks merkevarer: Adecco, Badenoch & Clark, BHC Construction, Ingeniør Compagniet, Modis og Naviga. Vi leverer til kunder i alle bransjer, i offentlig og privat sektor.

Følg pressemeldinger fra Adecco Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Adecco Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Adecco Group

ISS og Adecco inngår solidaritetssamarbeid for Ukraina4.8.2022 10:59:00 CEST | Pressemelding

Krigen i Ukraina har gjort sterkt inntrykk. Adecco og ISS ønsker å hjelpe med det vi kan best – få folk i jobb. ISS rekrutterer rundt 1500 medarbeidere i året, og mange av disse stillingene gjøres nå tilgjengelig gjennom AdeccoJobsForUkraine.com. - Dette er et historisk samarbeid som vil hjelpe ukrainske flyktninger i Norge med å integreres og finne meningsfulle aktiviteter å fylle dagene sine med, sier Torben Sneve. Vi i Adecco vil hjelpe med det vi kan best – få folk ut i jobb. Vi hadde ikke vært i stand til å nå det målet uten ISS.

Adeccosjef med oppfordring til regjeringen på NHO-konferanse: Flyktninger må ha meningsfylte aktiviteter å fylle dagene sine med12.5.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding

Vi må ønske flyktninger velkommen til landet vårt med tilbud og aktiviteter. Uten meningsfylt arbeid eller noe annet å bruke dagene sine på, blir de sittende glemt på asylmottak rundt omkring i landet, sier Torben Sneve, konserndirektør for Adecco Group Nordics på NHOs årskonferanse, som går av stabelen i Oslo Spektrum i dag.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye