IKEA

Den nye IKEA-katalogen er her!

Del

Snart sendes årets IKEA-katalog ut til de tusen hjem. Temaet i år er stua, og hvordan du kan utnytte den best mulig – for å gi mer rom for det som er viktigst i livet ditt.

IKEA katalogforside
IKEA katalogforside

– Stua er det rommet der vi samler familie og venner, men også det rommet der vi slapper av og finner roen. Den skal fylle mange funksjoner i løpet av en dag, og mange av oss har godt av å tenke litt nytt rundt hvordan vi innreder, for et rom som er mer tilpasset dine faktiske behov, sier kommunikasjonssjef i IKEA, Jan Christian Thommesen.

Årets katalogtema skal bidra med inspirasjon og konkrete tips til hvordan du og jeg kan kartlegge våre egentlige behov, og la dette styre hvordan vi innreder stua. 

Vil ha et hjem som viser hvem vi er

IKEA jobber systematisk med å kartlegge viktige behov hos kundene sine; blant annet gjennomfører de hvert år den verdensomspennende befolkningsundersøkelsen Life@Home, og mange tusen hjemmebesøk over hele verden.

Fjorårets undersøkelse viser at nordmenn skiller seg betydelig ut på spørsmål om hjemmet og vår relasjon til ting vi eier, sammenlignet med verdensgjennomsnittet. Nær halvparten (46 %) av oss er opptatt av å tilpasse tingene i hjemmet etter egne preferanser, sammenlignet med én av fem (22 %) på verdensbasis. 

I tillegg svarer over halvparten (53%) av oss at tingene i hjemmet reflekterer hvem vi er. Det samme kommer frem i hjemmebesøkene:

– Vi ser at mange har et stort ønske og store forventninger om å uttrykke vår egen identitet, som forsterkes ytterligere av sosiale medier. Vi bruker mye krefter på å finne den rette balansen mellom å passe inn og skille oss ut. Dette gjelder også når det kommer til hjemmet, og spesielt stua, som er det rommet vi oftest viser frem til de vi har på besøk, sier Thommesen.

Resultatene fra årets Life@Home-undersøkelse blir lagt frem i oktober.

Fleksible løsninger og bærekraft er viktig for oss
Han trekker frem en av årets nyheter, sofaen VIMLE, som kan settes sammen på flere ulike måter, så du kan skape en sofa som svarer på akkurat dine behov.

Videre har han stor tro på stolen ODGER, som kombinerer ikonisk design med bærekraftig innovasjon – den er nemlig laget av en blanding av tre og plast, der over 50 prosent av plasten er resirkulert.

– Bærekraft fortsetter å være ekstremt viktig for oss, noe som stiller strenge krav både til bærekraftig produksjon, kvalitet og funksjonalitet i alle produktene IKEA selger. Det gjenspeiles i det nye sortimentet, som skal sette søkelyset på hvordan smarte og vakre produkter kan lages med omtanke for miljøet, avslutter han.

Nøkkelord

Bilder

IKEA katalogforside
IKEA katalogforside
Last ned bilde

Dokumenter

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

815 44 000

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 400 varehus i 49 land i verden. 351 av disse, inklusive alle norske varehus er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere.  Sist år ble varehusene besøkt av 783 millioner mennesker, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim og ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det rundt 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg saker fra IKEA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra IKEA

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom