Den norske osterevolusjonen, hvem fortjener heder?

Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris har 25-års jubileum. I år leter vi etter kandidater som har bygd bro mellom gammel og ny tid og bidratt til den norske osterevolusjonen. 30.000 kroner i stipend, samt heder og ære venter på vinneren.
Oster med Spesialitetsmerket. Foto: Lisa Westgård

2018 er selveste osteåret i Norge. Oste-VM, World Cheese Awards, skal arrangeres i Bergen i november og i år er ost satt som hovedtema for Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris.

Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris deles ut årlig til en person som har utmerket seg spesielt ved å formidle sunt kosthold og matkultur med hovedvekt på det norske. Den ble opprettet som en hyllest til Ingrid Espelid Hovig på hennes 70-årsdag. Styreleder er Liv Gregersen Kongsten

- Norge er et stolt osteland. Takket være dyktige produsenter, tradisjon, gode råvarer og mangfold har Norge opparbeidet seg en status som et osteland i verdensklasse. Det setter norsk mattradisjon på verdenskartet. Det er vi mektig stolte av, sier styreleder i Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris, Liv Gregersen Kongsten.

Vår ystetradisjon har i mange år vært glemt, men har de siste 10-15 årene vært gjennom en osterevolusjon. Gammel kunnskap er forenet med ny teknologi til nye produkter i verdensklasse.

Hvem har bygd bro mellom gammel og ny tid og bidratt til en norsk osterevolusjon? Hvilken enkeltperson fortjener heder og ære for å formidle kunnskap, tradisjon og håndverket til norsk ost?

Send inn ditt forslag med begrunnelse til post@matmerk.no innen 22. juni. Forslagene blir vurdert av en fagjury.

Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris deles i år ut for 25. gang under World Cheese Award i Bergen 2. november 2018.

Prisen består av et diplom og et stipend på 30 000 kroner. Matmerk er sekretariat for prisen, og samarbeider også med Mat fra Norge om informasjon rundt prisen og presentasjon av kandidater.

Tidligere vinnere av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris er blant annet:

• 2017: Inge Johnsen, kokk, Liantunet
  • 2016: Mikael Forselius, administrerende direktør Røros Hotell, og Ingulf Galåen, Galåvolden Gård.
  • 2015: Kirsten Winge, blogger, biolog, forfatter og villmarkskokk fra Søre Osen
  • 2014: Kokk og matformidler Andreas Viestad og kokk og matformidler Brynhild Romenstad Lervang

Oster med Spesialitetsmerket. Foto: Lisa Westgård
Utlysning av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris for 2018

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.