Den magiske tid - en ny bokserie fra Cressida Cowell!

Årets fantasy-sensasjon er her. Cowell skapte boksuksessen Dragetreneren som er blitt både TV-serie og film, og gitt ut i over 30 land. Nå er hun tilbake med en ny bokserie, Den magiske tid, også den heftig illustrert av forfatteren selv.

Det går en linje fra folkeeventyrene til Ringnes herre, Harry Potter og fantasylitteraturen. Legendene forteller ofte om utvalgte helter med spesielle evner som skal rydde opp i gamle feider. Men hva om de utvalgte ikke passer inn i legendene?

Bokserien Den magiske tid handler om to slike utilpasse helter. Xar er sønn av en trollmann, men han får ikke magien til å fungere. Krigerjenta Ønske på sin side er slett ikke så krigersk som stammen hennes forventer, og når de to skal slåss mot hverandre på vegne av folkene sine, fyller de ikke heltebildene og får sine egne problemer å stri med.

Handlingen utspiller seg i et mystisk univers der trolling, heksing og magi har hver sine tilhengere, og onde og gode krefter kolliderer. Sentralt i handlingen står Xar og Ønske, og deres mer eller mindre magiske følgesvenner; noen sårbare, noen stridbare, og noen ganske komiske. Samtidig lurer en fiende som har sovet i hundre år.

Språket er vesentlig i Den magiske tid – poetisk og humoristisk på samme tid, med referanser til gammelengelske druider og sagn. Iselin Røsjø Evensen har oversatt med respekt for originalen, og navnene har fått treffende versjoner på norsk. Forfatteren har selv laget illustrasjonene, der gjengivelser av gamle bøker og tekster skaper en unik visuell stemning. De mange håndskrevne innslagene er godt ivaretatt i norsk versjon av Stein Hjelmerud.

Cressida Cowell har tidligere skrevet og illustrert den bestselgende bokserien Dragetreneren, som er blitt til filmer og en Netflix-serie. Både Dragetreneren og første bok i Den magiske tid er nå oversatt til over 30 språk.

Cressida Cowell

Den magiske tid, bokserie for ungdom alder 10-100 år

Bok 1: Heksekongen våkner

400 sider
Veil. 249,-

For mer informasjon kontakt redaktør Tonje Tornes: tonje.tornes@egmont.com
Tlf: 928 69 374

​Nå kan du få en bit av Andeby – midt i Oslo! Norges første Donald Duck-butikk popper opp på Skøyen!6.11.2018 10:15Pressemelding

I år er det 70 år siden Donald Duck & Co traff bladhyllene for første gang. Fremdeles er bladet landets desidert mest solgte tegneserie per år og det femte mest leste bladet i Norge. Å være en «Andeby-borger» er en viktig del av det å vokse opp i Norge. Derfor vil Donald-redaksjonen invitere leserne inn i en unik butikkopplevelse, som kun i fire uker vil ha lokaler på Skøyen i Oslo.