Bane NOR

Den internasjonale planovergangsdagen: 120 millioner til fjerning og sikring av planoverganger

Del

Bane NOR bruker 120 millioner kroner på fjerning og sikring av farlige planoverganger i år. Hvert år går menneskeliv tapt i trafikkulykker på planoverganger. Torsdag 6. juni markeres den internasjonale planovergangsdagen for 11. år på rad fra Jærbanen i sør til Ofotbanen i nord.

Fakta om planoverganger på jernbanen i Norge. Bane NOR
Fakta om planoverganger på jernbanen i Norge. Bane NOR

– Hvert år skjer det flere trafikkulykker på planoverganger. Noen har ført til tragedier og det er veldig vondt å tenke på. Ikke alle er klar over hvor farlig det er å krysse en jernbanelinje. Ulykker kan forebygges, og derfor benytter vi planovergangsdagen til å fortelle trafikantene hvor viktig det er å være oppmerksom. Tog kan verken bråbremse eller svinge unna. Lokfører tuter og bremser, men blir vitne til at ulykken inntreffer uten å kunne stoppe i tide, sier pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane NOR.

Alle usikrede planoverganger skal vekk

Siste tre år er 72 usikrede planoverganger lagt ned. Siden 1950 er det fjernet over 1500 planoverganger i Norge og ulykkestallene går nedover.

– Vi jobber kontinuerlig med å legge ned planoverganger. I år bruker vi 120 millioner kroner på fjerning og sikring. De farligste prioriteres først. Alle usikrede skal vekk, men det vil ta noen år før vi er i mål, sier Thor Erik Skarpen. – Det er et krevende arbeid å legge ned en planovergang. Alternative løsninger og private rettskrav må tas hensyn til.

Det koster i gjennomsnitt to til tre millioner kroner å få lagt ned en planovergang. Alle usikrede planoverganger er på privat vei, på privat grunn. På offentlig vei er alle planoverganger sikret med lyd og lys, eller lyd, lys og bom.

Fjerning av planoverganger

Bane NOR SF arbeider etter en overordnet plan som har som mål å fjerne planoverganger i prioritert rekkefølge. Risikoen for alvorlige ulykker er størst på usikrede planoverganger i daglig bruk av kjøretøy, og fjerning av disse prioriteres derfor høyest. Nye jernbanestrekninger bygges uten planoverganger og dermed fjernes mange gamle planoverganger når nye strekninger tas i bruk. I Norge er det ikke tillatt med planovergang på dobbeltspor, og det er heller ikke tillat å anlegge nye planoverganger.

For informasjon om på hvilke planoverganger i Norge Bane NOR aksjonerer torsdag, ta kontakt.

Veitrafikklovens paragraf 10-2:
Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.

Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret.

Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen.

Kontakter

Bilder

Fakta om planoverganger på jernbanen i Norge. Bane NOR
Fakta om planoverganger på jernbanen i Norge. Bane NOR
Last ned bilde
Planovergang ved Nerdrum på Kongsvingerbanen. Foto: Elin Agathe Hult, Bane NOR
Planovergang ved Nerdrum på Kongsvingerbanen. Foto: Elin Agathe Hult, Bane NOR
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom