Telia Norge

Den digitale juletrafikken

Del

(Julaften 2015) Det er ikke bare nissen som ønsker nordmenn en god jul. På julaften sendte TeliaSonera-kunder et rekordantall julehilsener gjennom SMS og MMS, og brukte hele 20 gigabyte mobildata i sekundet på det meste.

På julaften sendte TeliaSonera-kunder hele 11.867.511 SMS og 490.800 MMS. I det mest aktive tidsrommet, som var under julekvelden mellom klokken 2200 og 2300, ble det sendt hele 250 SMS og MMS i sekundet.

— En økende andel av oss nordmenn sender digitale julehilsener til hverandre. Det går raskt, når mange på en gang og viser hendelser i sanntid fra julekvelden, som når ungene pakker opp gaver eller en heldig vinner får mandelen i grøten, sier Abraham Foss, CEO i TeliaSonera Norge.

Trafikkmønsteret for julaften
I motsetning til andre dager, opplever TeliaSonera to trafikktopper i løpet av julaften: Én trafikktopp cirka klokken 1400 og en annen trafikktopp rundt midnatt. Dette er normalt, ifølge Foss:

— Når julen ringes inn kl. 1700, ser det ut til at nordmenn flest legger bort mobiltelefonen sin. Fra klokken 1700 og frem til 2200 sender kundene våre færre SMS og MMS, og bruker mindre data enn ellers på julaften. Lignende tall så vi også i fjor, sier Foss.

67 prosent økning i bruk av mobildata
I år sendte nordmenn nesten tolv millioner SMS på julaften, noe som er en økning på 17 prosent i fra 2014. Antall sendte MMS hadde en nedgang på 16 prosent i fra 2014, mens antall mobildata brukt i sekundet økte med hele åtte gigabyte. Dette er en økning i databruk på hele 67 prosent sammenlignet med 2014.

— Nordmenn elsker alle de fantastiske mulighetene mobilteknologien gir oss, og er alltid tidlig ute med å kommunisere på nye plattformer. Vi ønsker hverandre god jul via SMS, MMS, Snapchat, Facebook, Whatsapp og alle andre apper som eksisterer i dag. Vi både sender mer og når flere enn tidligere takket være mobilteknologien, sier Foss.

Målingene er utført i TeliaSonera sitt nett og er basert på data fra deres merkevarer NetCom, OneCall, Chess og MyCall. Dataen er målt gjennom hele julaften og frem til klokken 0600 dagen derpå, 25. desember.


Hvor mange/mye SMS, MMS og mobildata ble sendt/brukt på julaften (24.12 kl 0000 til 25.12 kl 0600)?

SMS: 
2015: 11,857,511 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.

2014: 10,107,129 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.
2013: 8,750,063 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.
2012: 8,500,000 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.
2011: 7,769,284 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.

For SMS var det en 17% økning i antall meldinger sendt.


MMS:
2015: 490,800 meldinger sendt av våre kunder.

2014: 586,654 meldinger sendt av våre kunder
2013: 540,054 meldinger sendt av våre kunder
2012: 576,897 meldinger sendt av våre kunder
2011: 487,781 meldinger sendt av våre kunder

For MMS var det en 16% nedgang i antall meldinger sendt.

Mobildata:
2015: 20 Gb/s

2014: 12 Gb/s
2013: 8 Gb/s

For mobildata var det en 67% økning fra 2014 til 2015.


Peaks/topper:

Peak SMS:
2015-12-24, 22:00:00 - 2015-12-24 23:00:00 MSG submitted ok: 862289 - 239.52 msg/sec

Peak MMS:
2015-12-24, 16:00:00 - 2015-12-24 17:00:00 MSG delivered MT ok: 32789 - 9.11 msg/sec

Peak data:
2015-12-24 Trafikktopp rundt midnatt (kl 2200 til vanlig), 20 gigabyte i sekundet (mot normalt 24Gb/s).

Kontakter

Bilder

Om Telia Norge

Telia Norge
Telia Norge
Sandakerveien 140
0484 Oslo

http://www.telianorge.no

Følg saker fra Telia Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Telia Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Telia Norge

Først i Norden med fremtidens teknologi for å digitalisere samfunnet14.12.2016 13:00Pressemelding

(Oslo, 14. desember 2016) Som første selskap i Norden lanserer Telia Norge i dag tingenes eget internett basert på den nye teknologien «Narrowband Internet of Things (NB-IoT)». Sammen med partnere lanserer Telia samtidig – som første selskap i verden – en kommersiell løsning for Smart Landbruk basert på NB-IoT. Dette markerer starten på utrulling av et kommersielt tingenes internett i Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom