Demonstrerte ny rekordfart på bredbånd for samferdselsministeren

Under en test av den nye hybridfiber-teknologien fikk den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet se hvilke ekstreme hastigheter Get kan levere norske kunder når nettverket nå oppgraderes med ny teknologi.
Samferdselsminister Jon Georg Dale fikk se bredbåndshastigheter over 4,5 Gbps (Foto: Christer Sletvold, Get)

Samferdselsminister Jon Georg Dale, statssekretær Tommy Skjærvold og avdelingsdirektør Heidi Kvalvåg fikk en presentasjon på hvordan Get har investert milliarder av kroner i et robust bredbåndsnett, og hvordan ny bruk av teknologi kan løse mange av dagens samfunnsoppgaver på en bedre måte. Videre fikk besøket demonstrert den nye bredbåndsteknologien Get nå ruller ut.

-       Samfunnet står overfor store utfordringer på en rekke områder, og målrettet bruke av ny teknologi er en del av løsningen på flere av disse utfordringene. Men, en forutsetning er at Norge fortsetter å ha et av verdens beste bredbåndsnett. Dette krever at norske myndigheter fører en aktiv politikk som stimulerer innovasjon og gjør det lønnsomt å fortsette med store infrastrukturinvesteringer i Norge, sier direktør for samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby

Get presenterte en rapport som viser at norske kommuner kan spare over 100 mrd de neste 10 årene ved rett bruk av smart-teknologi, og hvordan Get jobber med slike løsninger. I tillegg fikk statsråden se hvordan Get nå ruller ut en ny bredbåndsteknologi til alle kunder som gir ekstreme hastigheter på bredbåndsnettet kundene allerede har i dag.

Husby var klar på hvilke tiltak norske myndigheter må prioritere fremover for å sikre at Norge fortsatt skal ha verdens beste infrastruktur og i tillegg stimulere til innovasjon og norske løsninger også på tjenestesiden.

-       Vi opplever at norske myndigheter har en stadig større forståelse for betydningen vår bransje har på tvers av sektorer for at vi Norge skal lykkes med fremtidens utfordringer. Vi hadde en svært god og konstruktiv prat med statsråden, og mener en tett dialog mellom alle aktører fremover en av suksesskriteriene for at vi sammen skal lykke, sier Husby.

Testet over 4,5 Gbps

Statsråden fikk demonstrert at teknologien er på plass for å levere mer enn 4 Gbps til hver eneste Get-kunde. Ingeniørene i Get viste hvordan en familie på fire kan strømme 1 Gbps hver, samtidig, med dagens teknologi og datautstyr. Videre demonstrerte ingeniørene fremtiden databruk hvor en enkelt bruker ligger på over 4 Gbps.

De færreste har et behov for fire Gbps nå, men Get mener det ikke er mer enn 5 år til vi kan se en hverdag som krever minst fire ganger så mye båndbredde som i man bruker i dag.

I følge Nielsens lov, utarbeidet av Nielsen Norman Group, vokser kapasitetsbehovet for en high-end Internettbruker med 50 % per år. Det betyr at om 10 år vil vi ha behov for 10 Gbps og opp imot 100 Gbps fra 2030, mens de fleste av oss i dag bruker rundt 0,1 Gbps. Get viste hvordan nettet som rulles ut er forberedt for disse hastighetene.

Den klart sterkeste driveren er ikke uventet streaming av video som antas å utgjøre hele 80 % av innholdet på internett allerede til neste år, i tillegg til IoT teknologien som er på full fremmarsj. På verdensbasis bruker allerede Netflix og YouTube nesten halvparten av hele verdens båndbredde, og i USA bruker Netflix alene på det meste 37% av den totale amerikanske båndbredden.

-       Vi benytter ulike fiber teknologier, og vi ligger hele tiden i forkant av utviklingen så kundene våre alltid skal være sikre på at de er tilknyttet en nett som alltid kan levere det kundene ønsker. Teknologien vi nå ruller ut i hybridfiber-nettet har en kapasitet på utrolige 10 Gbps, og har et roadmap mot vanvittige 100 Gbps symmetrisk kapaistet til hver kunde i 2030. Så hos oss vil du som kunde være like godt rustet for fremtiden uansett hvilken teknologi vi leverer internett over, understreker produktdirektør i Get, Torbjørn Aamodt.

Utfordringen fremover er utstyret i hjemmene

Selv om nettet til Get er oppgradert til det aller nyeste hjelper ikke det om man hjemme bruker et gammelt modem som ikke er satt opp for å levere de nye hastighetene.

-       Du kan si at vi har utvidet E6 med åtte filer og økt fartsgrensen til 180 km/t. Men, det får man ikke gleden av hvis man kjører rundt i en gammel Lada, forklarer Aamodt.

For kundene til Get skal kunne bruke den nye farten i nettet ruller de ut nå et av de beste trådløse modemet på markedet til alle kundene. Med det nye modemet kan du oppnå svært høye hastigheter til flere enheter samtidig.

Garanterer wifi i alle rom

Oftest er årsaken til frustrasjon i hjemmet rundt nettet dårlig wiifi-dekning. Teknikerne til Get som er ute hver dag og besøker folk opplever stadig at mange har plasser det trådløse modemet sitt langt inne i et skap eller langt unna der man oftest er. Derfor ruller Get nå ut en wifi-garanti hvor man betaler et månedsabonnement på en wifi-pakker hvor Get garanterer full dekning i hjemmet, uansett hva slags hjem man har.

-       Alle de kundene våre som har skaffet seg denne løsningen er mye mer fornøyd enn de som ikke har det. Dette løser åpenbart mange av hverdagsproblemene mange stadig irriterer seg over, sier Aamodt.

Torbjørn Aamodt i Get demonstrerte ny rekordfart i nettet for statsråden (Foto: Christer Sletvold, Get)
Statsråden fikk overlevert en ny rapport som viser hvordan norske kommuner kan spare over 100 mrd på rett bruk av smart-teknologi. Statsråden fikk også Get sin smart-hjem løsning fra Futurehome så han selv kunne starte reisen mot en smartere hverdag av Øyvind Husby i Get (Foto: Christer Sletvold, Get)

Get er en ledende fiberbasert bredbånds- og innholdsleverandør med 850 medarbeidere. Selskapet har de siste årene investert flere milliarder kroner i nett og infrastruktur, og har vært en viktig bidragsyter til at over en halv million husstander i dag har tilgang til et fiberbasert bredbåndsnett. Videre har Get de siste årene vunnet en rekke «best-i-test» priser for brukervennlighet, innovative produkter og god kundeservice.

I tillegg til eget nett, leverer selskapet også tjenester gjennom 29 regionale partnere fra Hammerfest i Nord til Kristiansand i sør. Dette gjør Get til den største utfordreren til Telenor i Norge, og selskapet til en viktig samfunnsaktør som bidrar til konkurranse i det norske markedet. Selskapet jobber også aktivt i lokalmiljøer, og støtter norsk idrett og unge talenter gjennom ulike sponsorater.