Demonstrasjon utenfor Kirkens Bymisjon i dag

Norsk Sykepleierforbund, Fagforbundet, Norsk Ergoterapeutforbund og Norsk Fysioterapiforbund gjennomfører i dag, tirsdag kl. 13.30 en markering utenfor Kirkens Bymisjons lokaler i Tollbugata 3.

Demonstrasjonene er en protest mot at Kirkens Bymisjon vil melde seg ut av arbeidstakerorganisasjonen Virke. Styret i Bymisjonen ønsker på denne måten å spare penger på bekostning av de ansattes lønn og pensjon.

En oppsigelse av avtalen mellom Kirkens Bymisjon og Virke vil medføre at alle de ansatte mister nåværende tariffavtale. Konsekvensene for de ansatte kan fort bli dramatiske:

• De ansatte får mindre pensjon
  • Mange mister særaldersgrensen og må jobbe til 67år i stede for 65år
  • Noen ansatte mister retten til AFP
  • Tillegg for ubekvem arbeidstid blir ikke pensjonsgivende
  • Dårligere lønn
  • Dårligere sosiale bestemmelser ved for eksempel fødsel
  • Dårligere betaling for arbeid på ubekvemme tider

- Kirkens Bymisjon vil spare penger på bekostning av de ansatte. I dag er dette en attraktiv arbeidsplass som leverer gode tjenester. Slik vil vi ha det i fremtiden også, sier tillitsvalgt i Sykepleierforbundet Veronica Lund.

- Hvis Kirkens Bymisjon tar dette steget er det sannsynlig at alle de andre veldedige organisasjonene i helsesektoren følger etter. De vil da bli med på jaget til de private tilbyderne og tilby minimumsordninger til de ansatte. Det rimer dårlig for en organisasjon som Kirkens Bymisjon. Det er veldig synd at konkurranseutsetting i helsesektoren tvinger de ideelle aktørene til å dumpe lønn og pensjon, sier hun.

Kirkens Bymisjons styremøte starter tirsdag kl. 14.00.  Kl.13.15 overrekker organisasjonene et brev til styreleder i Kirkens Bymisjon.

Kirkens Bymisjon er en diakonal stiftelse med sentre i 11 byer i Norge. De 11 stiftelsene har ca 1850 fast ansatte medarbeidere i hel- og deltidsstillinger og ca 3000 frivillige medarbeidere på faste avtaler.

Kontakt:
Veronica Lund, Norsk Sykepleierforbund: 92 61 22 48