deLillos slipper to nye singler

deLillos er ute med intet mindre enn to nye låter i dag. Foto: Ken Ingwersen

Etter å ha sluppet singlene «Hvitvin», «Kokken Tor (Akustisk)» og «Plage» i fjor, hvorav sistnevnte ble A-listet på NRK P1 over en lengre periode, er Lars, Lars, Øystein og Lars klare for å ta 2019 med storm.

I løpet av sin snart 35 år lange karriere har deLillos sluppet 17 studioalbum, to liveplater, og en bråte med hitsingler. Dette har sørget for at de har funnet flere Spellemann-priser, og har kunnet spille tusenvis av konserter landet rundt. I november kommer deLillos sitt nye album, men aller først finnes det fra og med nå to splitter nye låter.

Hør «Bare gråte» her, og hør «Rulle» her!

Lars Lillo-Stenberg forteller at «Bare gråte» handler om at han selv har ventet på at noe skulle skje, for så å skjønne at det har skjedd uten at han fikk det med seg.

– Det er vel slik det føles å komme i overgangsalderen, også for menn, sier han.

– Men heldigvis, det handler om følelser som forandrer seg fra dag til dag. et ønske om å bare gråte resten av livet, er ikke et konstant behov. For når er man mest i sitt eget liv? Det er umulig å si.

Den andre singelen som er ute nå heter «Rulle». Opphavet for den er at Lillo-Stenberg for en stund tilbake ble kontaktet av noen elever på videregående som lurte på om han kunne lage en russelåt - gjerne noe à la «Neste sommer».

– Jeg tenkte at det ikke ville ligge så lett for meg å få til, men så prøvde jeg likevel. Det ble ikke helt slik elevene ønsket, det vil si, de ønsket en del mer lokale og interne elementer de kunne relatere seg til i teksten. Det forstod jeg godt, men droppet å gå videre.

Men i høst kom han over teksten, og begynte å tenke over hvor spesiell russefeiringen er, ettersom det representerer noe eget i samfunnet.

– Det å være ung og ha et liv bak seg, og det å være ung og ha et liv foran seg. Og trangen til å gi faen i begge deler. Det å være galere enn noen gang før, og for mange, også vite at man heller aldri senere i livet vil gjøre noe lignende, forteller Lillo-Stenberg.

deLillos er også aktuelle med en 30-års jubileumsutgave av Hjernen er alene, som slippes på Universal Music den 22. mars.

deLillos er ute med intet mindre enn to nye låter i dag. Foto: Ken Ingwersen
Foto: Ken Ingwersen
Artwork for «Bare gråte»
Artwork for «Rulle»

Vi representerer Gåte, Oslo Ess, deLillos, CC Cowboys, The Dogs, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Anna Kajander, Temporary, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, Orbo, daelen, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

Tommy Tokyo er ute med «Gloomsville»12.4.2019 12:05:52 CESTPressemelding

I dag returnerer én av Norges mest prominente figurer i norsk musikk med sin første singel fra et nytt, kommende album. – «Gloomsville» omhandler situasjonen som oppstår i det øyeblikket mørket for lov til å etablere seg i et menneskes tilværelse. Den handler ikke om én bestemt person, men heller om noens ufrivillige frie fall ned i mørket, forteller Tommy Tokyo om den nye singelen. Inspirasjonen for låta kom spontant til ham etter å ha sett ferdig The Handmaid’s Tale. – Dette er en apokalyptisk fortelling om selvmotsigelser. Hør nydelige «Gloomsville» her! Den tidligere Spellemann-vinneren har på singelen med seg Marte Wulff, som skjønt korer med på det som er et dystert, men varmt og nært lydbilde med krisp kassegitar, blåsere, strykere og marxofon. «Gloomsville» er én av ti låter som slippes på Tommy Tokyos nye album The Remaining Days of Life denne høsten, og er av et kaliber som Rick Rubin burde gitt videre til Johnny Cash. Med seg på ferden har han også Gøran Grini (Chip Taylor,

Chinatown Bluesband slipper sitt debutalbum12.4.2019 11:27:47 CESTPressemelding

«Hjerteskjærende flott» - Bergensavisen, terningkast 6 «Enda en popfantasi fra H.P. Gundersen» - Dagsavisen, terningkast 5 «HP Gundersen sin fine og luftige produksjon er med på å kaste fin glans over en utgivelse som oser kvalitet fra innerst til ytterst» - Musikknyheter.no, 7/10 Chinatown Bluesband er ute med Silvertones i dag på Drabant Music. Bandet oppstod i kjølvannet av det musikalske møtet mellom Hans Petter Gundersen og Nora Yueyue Zheng, hvor han ble slått i bakken av det som oppstod mellom dem på en jam. Hans Petter Gundersen glemmer aldri da han la ut på den lengste gitar-improvisasjonen han noen gang har spilt foran et publikum. Han beskriver minuttene som utspilte seg som at Nora Yueyue Zheng skapte et helt orkester på egenhånd, med en instrumentklang som er det vakreste han noensinne har hørt. – Alt ble spilt med en helt umenneskelig nøyaktighet, forteller Gundersen. – Da jeg var ferdig med mitt og hun begynte, oppstod musikk så intens og vakker som jeg ikke trodde musik

The Dogs slipper Rid Me of Knives5.4.2019 09:30:00 CESTPressemelding

Dagen før The Dogs entrer et utsolgt Rockefeller i Oslo, slipper de en ekte gavepakke til fansen og alle andre. Det er liten tvil om at The Dogs har vokst til å bli ett av Norges aller mest populære rockeband. Etter en mektig start på året med kritikerroste Before Brutality og flere kumlokk-salg enn noen noensinne kunne forestille seg, gjør bandet seg nå klare for å avslutte vårturnéen for et utsolgt Rockefeller i Oslo. Men The Dogs har jo alltid én godbit eller fem ekstra på lur. Derfor slipper de albumet Rid Me of Knives i dag; en skive som består av B-sidespor, coverlåter og andre musikalske rariteter. Opprinnelig skulle denne kun selges på konserter, men etter betydelig etterspørsel er den også ute digitalt nå. Hør hele Rid Me of Knives her! Frontfigur Kristopher Schau har følgende kommentar til det hele: – For det første så vil vi jo at folk skal høre på låtene også, og ikke bare samle på dem. Vi har jo merka det når vi har vært ute på runden nå at det er mange som bare vil behold

The Sleepends sitt debutalbum er ute nå5.4.2019 08:53:23 CESTPressemelding

I dag slipper The Sleepends endelig sitt selvtitulerte debutalbum digitalt og på vinyl. Du har kanskje allerede fått med deg den første singelen som ble sluppet i 2018, «Time Stand Still». Nå får du ytterligere ti nydelige låter fra denne duoen. The Sleepends består av Hågen Rørmark og Jørn Christensen. De møttes første gang på 90-tallet i Rodeløkka studio i Oslo; Jørn i rollen som produsent, og Hågen som en ung, energisk rocker. Det viste seg å være begynnelsen på et langt og godt vennskap på tvers av landegrenser og store verdenshav, ettersom Hågen hele tiden har flyttet rundt mellom Norge, England og USA. Hør The Sleepends i sin helhet her! I 2002 sendte Jørn en låtskisse til Hågen som da bodde i LA, og spurte om han kunne tenke seg å skrive en tekst og utvikle dette til en ferdig sang. Slik ble duoens første låt «Watching Rain» til, som satte tonen for et musikalsk landskap og retning de begge identifiserte seg med. Slik fortsatte de å sende låter mellom seg over Atlanteren. 17 år

Ny singel fra Påls butikk29.3.2019 10:00:00 CETPressemelding

«Fritt fall» er en lettbeint rockelåt som utforsker noe så tungt som latskapen som tilbys oss alle gjennom teknologiske og sosiale utviklingstrekk. – Dette er en utvikling vi selv er en del av, som vi nyter. Men når noe er for godt til å være sant, så er det jo gjerne det. Denne latskapen har uante konsekvenser, og gode karaktertrekk er under press, sier vokalist Mats Larsen om «Fritt fall», som slippes i dag på Drabant Music. Singelen er andre låt ut fra det kommende albumet som kommer i september. Et album som videre utforsker tematikken som «Fritt fall» tar opp, og er den fjerde utgivelsen fra Påls butikk siden bandet ble dannet i 2015. Hør «Fritt fall» her! Påls butikk forsøker å stå midt i rocken. Soundet som plateanmeldere har betegnet som særegent Påls butikk skapes av at de bruker en rekke av rockens sjangerelementer for å få frem budskapet sitt. Uttrykket blir en form for eklektisk rock. «Fritt fall» er produsert, mikset og masteret av Nick Terry, som tidligere har jobbet med

duve slipper «Butterflies»29.3.2019 09:22:17 CETPressemelding

Goneo har blitt til duve og er endelig aktuell med ny musikk i dag. Vetle Sigmundstad er produsenten bak artistnavnet duve, og har tidligere gitt ut singler som «Snake Eyes» og «Don’t Talk About Love», da som Goneo. I dag kommer «Butterflies»; en fresh elektronisk poplåt som virkelig vekker de vårlige følelsene, og som samtidig markerer et sterkt, nytt kapittel for Sigmundstad. Hør «Butterflies» her! Selv forteller han at «Butterflies» om å ønske endring, enten man syntes noe er kjipt eller om man bare ønsker å flytte et sted der ting er annerledes. – Jeg ser på meg selv som et sommermenneske. Kulde og ski er ikke så gøy for min del, og for meg er det nettopp det denne sangen handler om: forandringen som sørger for at våren og sommeren kommer. duve er en 18 år gammel produsent og låtskriver fra Risør. Han har blitt bemerket for sine fyldige lydbilder som inkorporerer elementer fra elektronika, flumestep, jazz, funk og pop, som kulminerer i ekte vellyd.