NorgesGruppenNorgesGruppen

Deli de Luca: Først ute med veganburger

27. februar lanserer Deli de Luca - som første landsdekkende kjede innen convenience – en 100% grønn veganburger.

- Vegantrenden er sterkt økende i Norge. Derfor tilbyr vi, som første landsdekkende kjede, et skikkelig juicy og smakfullt vegan-alternativ til den tradisjonelle hamburgeren. Allerede flere uker før lansering, var burgeren vår en stor snakkis i sosiale medier, sier Anne-Katrine Aa, kategorisjef mat i Deli de Luca og Tiger.

Veganburgeren, som fås kjøpt fra 27. februar kl. 18.00 i hele 93 Deli de Luca-butikker, består av en burgerpuck laget av hveteprotein og et hamburgerbrød uten melk, smør og egg. Tilbehøret består av salat, rødløk, syltet agurk, soyamelk-basert majones, BBQ-saus uten honning og skivet cheddar-style; et melkefritt alternativ til ost.

Sterk trend
- Fra å være en liten gruppe som unngår råvarer fra dyreriket av etiske grunner, har vi i Norge fått en stor konsumentgruppe som ønsker å kutte ned på forbruket av produkter fra dyreriket av helse- og/eller miljøhensyn. Dette gjør at etterspørsel etter veganprodukter øker betydelig, og økningen ser ikke til å flate ut, sier Sally Renshaw i Vegan Norway. Hun er selv veganer og har i fem år fulgt vegantrenden i Norge på nært hold, blant annet ved administrere en app med oversikt over alle vegan-tilbudene i Norge.

- Vi er stolte av å være den første store kjeden som går inn med en 100% grønn veganburger i alle våre butikker. Vi har som mål å ha det beste utvalget til folk på farten, da må vi også tilby gode matopplevelser til veganere og vegetarianere. Vi har stor tro på vår veganburger, rett og slett fordi den smaker veldig godt, sier Aa.

Forskjellen på veganere og vegetarianere
Usikker på definisjonene? Vegetarianere spiser ikke kjøtt, kylling eller sjømat, mens veganere kutter ut alle produkter som inneholder råvarer fra dyreriket, slik som meieriprodukter, egg og honning, men også gelatin og stabilisatorer.

Nina Horn Hynne, NorgesGruppen, tlf 934 44 213

Vi skal tilby alt fra den rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, bidra til et variert og sunt kosthold, og vise ansvarlighet fra jord til bord.

Forretningsidéen til NorgesGruppen er å være et ledende handelsforetak innenfor forbruksvarer i Skandinavia med hovedfokus i Norge. Kundenes behov skal være selskapets rettesnor, og vår virksomhet skal være basert på langsiktighet, tillit, kompetanse, effektivitet og lønnsomhet i hele verdikjeden.

Våre ledende konsepter i dagligvare er KIWIMENY, SPAR og JokerDeli de LucaMIX og Jafs er våre ledende servicehandelskonsepter.