Dekket og klart for Matstreif 2015

Matstreif er Norges største matfestival og denne helgen samles norske lokalmatprodusenter seg i Oslo sentrum for 11. gang. Klare til å gi publikum en smakfull reise gjennom Norges smakspalett.

Presseinvitasjon: Åpning av Matstreif 2015

11. september 2015
Kl. 12.00-12.30 Åpning fra scenen på Rådhusplassen

• Velkomsttale fra Oslo v/ Ordfører Fabian Stang
  • Åpningstale v/ Anita Krohn Traaseth
  • Åpningstale v/ Statsråd Elisabeth Aspaker
  • Åpningstale v/ Statsråd Sylvi Listhaug
  • Matmerk - overrekkelse diplomer

Deltar: Flying Culinary Circus

Åpningstider Matstreif
Fredag 11. september 12.00–20.00
Lørdag 12. september 10.00–18.00

Åpningstider Norsk Street Food
Søndag 13. september 10:00-17:00
NB! Alle aktiviteter på Rådhusplassen rigges ned lørdag kveld.

Komplett program og utstillerliste finner du på www.matstreif.no.
Følg Matstreif på Facebook.com/matstreif og Instagram/matstreif

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Matstreif er festivalen for alle som lurer på hva som rører seg innen norsk mat og drikke, er opptatt av gode smaksopplevelser, lokal mat og unike produkter. Til Matstreif kommer lokalmatprodusenter fra hele landet for å vise frem det ypperste av hva det norske matfatet har å by på – sesongens frukt og grønnsaker, fersk sjømat, særegne ost- og kjøttprodukter, lokalbrygget øl, sider og saft.

Her er noen av høydepunktene du ikke må gå glipp av på Matstreif i år:

NYHET: Barnas Matstreif
For første gang arrangeres et eget Barnas Mastreif. Stedet er Tjuvholmen og datoen er lørdag 12. september. Her vil Norges bygdekvinnelag arrangere et kurs velegnet for barn mellom 5 og 15 år (i følge med en voksen), lørdag 11.00-12.00 og 13.00-14.00 i kursteltet på Tjuvholmen. Utenfor Astrup Fearnley vil Flying Culinary Circus lansere en ny potet – og det blir potettema på aktivitetene. Norsk Sjømatråd vil delta med Havets Skattekiste.

Vil gå hett for seg med Chili Klaus
Danske Klaus ”Chili Klaus” Pilgaard er sett av millioner mennesker på YouTube og Facebook. Nå tar han med seg hele chili-repertoaret til Oslo, der han skal være i aksjon på Matstreif-scenen fra kl. 18.00 fredag 11. september.

Rekorddeltakelse på NM i Lokalforedla Mjølkeprodukt
Hele 190 produkter fra 53 produsenter er påmeldt. Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug vil dele ut hedersprisen «Årets produkt» på scenen, Rådhusplassen fredag 11.09. kl. 12.30.

Konkurranser
Det arrangeres en rekke konkurranser på Matstreif. En av dem er NM i Sjømat, der målet er å bidra til kompetanseheving og entusiasme til faget blant de som arbeider bak fiskedisken. Det blir også prisutdeling i NM i Kjøttfag, Årets Young Sommelier, Årets Øl og Årets Amatørkokk.

Kurs
Matstreif byr på mange spennende kurs for store og små. Et av dem med Josefine fra Funky Fresh Foods, som vil være til stede fredag kl. 14.00 – 15.00 i kursteltet på Tjuvholmen. Hun vil vise frem enkle og fristende måter å spise mer grønt på. Det blir også grillkurs i regi av Weber, alle dager, på aker Brygge Marina. Lær å bruke grillen optimalt og utnytt de mange mulighetene den gir, både sommer som vinter.

Rekordmange bryggerier
Hele 34 norske bryggerier serverer imponerende 169 øltyper på årets Norsk drikkekultur. Norske småskalabryggere er blant de mest dristige og kreative i Europa – og arrangementet er et mekka for alle med sans for smaken av godt øl. I teltet finner du også sider laget på norske epler.

Søndag vil Food Truckene fortsette å holde åpent på Tjuvholmen, etter at Matstreif har rigget ned lørdag kveld. Her kan man ta søndagslunsjen i form av urban og hurtiglaget mat med norsk lokalmat som ingredienser, mens man kan følge med på NM i Streetbasket, som går av stabelen samme sted.