Deilig å være norsk i Danmark: Gull til Norge i det åpne danske jujutsu-mesterskapet

24.5.2017 14:05 | Norges Kampsportforbund

Mia Rognhaug Hagen og Nichlas Helfred Johansen fra Sentrum Kampsportsenter i Sarpsborg imponerte i et stort jujutsu-stevne i Danmark med å vinne gull i duo-klassen.

(foran f.v.) Nichlas Helfred Johansen og Mia Rognhaug Hagen
(bak fra venstre) Jonathan Kampenes, André Tveit, Brandon Kanyange og Amalie Marie Håvardstad (foran f.v.) Nichlas Helfred Johansen og Mia Rognhaug Hagen

Det åpne danske mesterskapet i jujutsu ble arrangert i Lillerød i Danmark (dato?). Totalt deltok over 120 utøvere fra Danmark, Sverige, Tyskland, Nederland, Azerbaijan, Sveits, Serbia og Norge. Norge deltok i klassene fighting og duo.

Brandon Kanyange fra Kristiansand Ju Jitsu Klubb vant sølv i klassen U15, og bronse i klassen U18. Amalie Håvardstrand fra Kristiansand Ju Jitsu Klubb og Andre Tveit fra Sentrum Kampsportsenter sikret seg sterke fjerdeplasser, mens Jonathan Kampenes Lagemyr fra Sentrum Kampsportsenter tok femteplass.

- Med tanke på at de fleste av disse utøverne deltok i sitt aller første internasjonale stevne var resultatene svært bra. Målsettingen var primært å samle gode opplevelser og viktig erfaring. Nå fikk utøverne i tillegg også vist sin store kapasitet. Dette motiverer selvsagt til enda mer strukturert og målbevisst arbeid fremover, sier trener Christoffer Forsberg. Forsberg er selv tidligere europamester, og vet hva som må til for å nå verdenstoppen i denne krevende idretten.

Sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund er glad for at en ny generasjon med jujutsu-utøvere nå gjør seg bemerket. For noen år siden hadde Norge jujutsu-utøvere som ble både europa- og verdensmestere.

Jujutsu
Jujutsu er et samlebegrep på tradisjonell kampkunst fra det gamle Japan, og er moderkunsten til blant annet judo og aikido. Jujutsu er kjent under flere navn, hvorav jujutsu er lydskriften. Den latiniserte formen er jiujitsu. ”Ju” kan oversettes med myk, smidig, fleksibel. ”Jutsu” henspeiler på teknikk, ferdighet eller dyktighet.
Jujutsu har tre konkurranseformer:

Duo (oppvisning), fighting (kamp) og Ne-Waza

Duo: To par konkurrerer mot hverandre. Hvert par viser innøvde teknikkprogrammer på kommando fra en dommer. Dette gjøres i fire omganger, og paret som scorer flest poeng vinner. Det konkurreres i herre-, dame- og mix-klasser.

Fighting: Utøveren konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for damer og herrer. Man konkurrer i én runde à tre minutter. Konkurranseformen inneholder både slag, spark, kast og grep, og den som scorer flest poeng vinner. Kun semikontakt tillates på slag- og sparkdelen.

Ne-Waza: Er noe lik fighting. Man starter oppe, og så fort man har fått grep på motstanderen gjelder det å få vedkommende ned på bakken, hvor kampen fortsetter. En Ne Waza kamp varer i 6 minutter.

(foran f.v.) Nichlas Helfred Johansen og Mia Rognhaug Hagen