Deeyah Khan får Plans Jentepris 2015

12.10.2015 17:00 | Plan International Norge

Årets Jentepris går til filmregissør og aktivist Deeyah Khan for hennes fremragende innsats for jenters rettigheter. Prisen deles ut på Det Norske Teatret i Oslo, mandag 12. oktober kl. 16.00 - 18.00

- Jeg er så rørt av dette, jeg har ikke nok ord til å fortelle hvor mye Jenteprisen betyr for meg. Dette har virkelig rørt mitt hjerte, sier Deeyah Khan.

Som filmskaper har Deeyah Khan på kort tid markert seg som en av verdens ledende dokumentarister – og en forkjemper for jenters rettigheter. I sitt yrkesliv har hun jobbet for å bekjempe de holdninger som førte til at hun selv forlot familie og hjemland for å overleve; sosialt og personlig. De siste årene har hun stått bak internasjonale konferanser og arrangementer med temaer som menneskerettigheter, ytringsfrihet, vold mot kvinner, tvangsekteskap, æresdrap, religiøs fundamentalisme og terrorisme.

I februar 2015 arrangerte hun konferansen World Women i Oslo for; «å bringe ekstraordinære individer sammen, for å forsterke deres stemmer, og for å bli med dem i solidaritet i deres kamp for en mer inkluderende og likeverdig verden.»

- Deeyah Khan er en høyst verdig vinner. Som menneskerettighetsaktivist utpeker hun seg ved å mestre både kunstnerisk uttrykk, politisk påvirkning og mobilisering. Hennes historier om enkeltpersoner har ført til systemendring for de jenter som rammes av krenkelser, sier juryleder Knut Storberget.

I juryen hadde Storberget med seg Hanne Kristin Rohde (forfatter og tidligere sjef i Oslo-politiet), Navjot Sandu (politi og styremedlem MinoTenk), Wasim Zahid (lege), Anne Lindboe (Barneombud) og Dina Nybø Olavsen (fra Plan International Norges ungdomsgruppe URO).

9 finalister - deriblant Erna Solberg
Blant de 24 nominerte var det ni finalister: Lily Bandehy, statsminister Erna Solberg, Safia Abdi Haase, Deeyah Khan, Ada Sofie Austegard og Stine Sofie-stiftelsen, Anne Marte Stifjell og medarbeidere ved Røde Kors hjelpetelefon mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, Laila og Amar Bokhari, Dina-stiftelsen, Charlotte Myrbråten og Hilde Sofie Pettersen for #Jeg har opplevd-kampanjen.

Skal bidra til å stoppe diskriminering
Jenteprisens formål er å løfte frem enkeltpersoner og organisasjoner som jobber for å stoppe krenkelser mot jenter og sikre deres rett til beskyttelse og frihet til å gjøre egne valg. Prisen skal bidra til å stoppe diskriminering av jenter. Innsatsen kan være innenfor områder som forebygging av voldtekt, forhindring av tvangsekteskap, forebygging av kjønnslemlestelse, fremme av utdanning eller formidling av stemmen til jenter som ellers ikke blir hørt i samfunnet.

Generalsekretær i Plan International Norge, Kjell Erik Øie, understreker viktigheten av Jenteprisen.

– Vi vet at temaer som voldtekt, tvangsekteskap og lignende er forbundet med stigma og ofte skam. Forhåpentligvis kan Jenteprisen gi fortjent honnør samtidig som vi sender et signal om at jenters rettigheter er urokkelige, sier Øie.

Tidligere vinnere
Det er 4. gang Plan deler ut prisen. Tidligere vinnere av prisen har vært SEIF og Gerd Fleischer, leder av MiRA-senteret, Fakra Salimi, og jordmor og aktivist, Sarah Kahsay.

Prisen deles ut på Det Norske Teatret i Oslo, mandag 12. oktober kl. 16-18.

Caroline Engelhart
Kommunikasjonsrådgiver, Plan Norge