Debatt: Hvordan skal flere funksjonshemmede få muligheten til å jobbe?

85.000 funksjonshemmede i Norge ønsker seg ut i arbeidslivet. 5. mai diskuterer vi hvordan flere skal få muligheten.
I Uloba er over halvparten av de administrativt ansatte funksjonshemmede. Det viser at det burde være mulig å sysselsette flere funksjonshemmede.

Hvordan kan vi fremme yrkesdeltakelsen blant unge funksjonshemmede? Det er temaet for debatten som Uloba – Independent Living Norge SA arrangerer i Oslo 5. mai.

I panelet sitter ungdomspolitikere, unge funksjonshemmede og en representant for NAV.

Hvor: Litteraturhuset i Oslo

Når: 5. mai fra 13 til 15

Hva: Samtale om hva som må gjøres for at flere skal ansette funksjonshemmede

Hvem: Paneldeltakerne er Henriette Nielsen (styreleder i Norges Handikapforbunds ungdom), Synne Lerhol (generalsekretær Unge Funksjonshemmede), Mehmet Kaan Inan (Unge Høyres arbeidsutvalg og mangfoldsutvalg), Ina Libak (nestleder i AUF), Øystein Fylling Hvenekilde (NAV).

Regjeringens strategi har ikke virket

Regjeringen har en egen jobbstrategi for funksjonshemmede, men verken sittende eller forrige regjering har klart å få flere funksjonshemmede ut i arbeidslivet. Har ungdomspolitikerne løsningen? Før debatten fremhever representantene for både AUF og Unge Høyre Borgerstyrt personlig assistanse som et virkemiddel å satse på.

Vil være likeverdig skattebetaler

- Personlig er jeg veldig fornøyd med at jeg kan bidra i samfunnet ved å være en likeverdig skattebetaler, sier Hilde Sofie Nilsson.

Hun er rådgiver i Uloba – Independent Living Norge SA og skal lede debatten. Hilde Sofie Nilsson mener at vi må endre holdningene til funksjonshemmede for at flere av oss skal få den samme muligheten til likeverdig samfunnsdeltakelse.

Med arbeidslivsdebatten markerer vi den europeiske Independent Living-dagen, som belyser hvilke muligheter det gir funksjonshemmede å leve selvstendig.

Kommunikasjonsrådgiver Helge Olav Haneseth Ramstad.
Epost: hra@uloba.no

Bilder

Uloba – Independent Living Norge SA er en ideell organisasjon etablert som et samvirke. Vår politiske visjon er en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse, og deltar på alle samfunnets arenaer. Visjonen er grunnlaget for Ulobas BPA, som vi har utviklet til et verktøy for funksjonshemmede med assistansebehov som velger å ta ansvar og styring over sitt eget liv. Ulobas BPA gir optimal frihet og samfunnsdeltakelse. Uloba – Independent Living Norge SA har over 1400 medlemmer og forvalter arbeidsgiveransvaret for nærmere 6000 assistenter. Vi er landsdekkende med hovedkontor i Drammen