YouGov Norway

De unges topp 10 innen merkevarer

Hvilke merkevarer snakker de unge om? YouGov BrandIndex lanserer nå en liste over hvilke merkevarer det snakkes mest om blant de mellom 18-34 år.
Gettyimages

Norske Rema 1000 har fått globalt selskap av Netflix og Apple. De tre merkene topper YouGov BrandIndex’ liste over merkevarer med høyest Word Of Mouth-score (de merkevarene man snakker mest om) blant de unge mellom 18 og 34 år. De unges topp 10 er generelt dominert av store globale merkevarer og streamingtjenester.

Topp Word Of Mouth-score (WOM)

Netflix topper suverent listen med en WOM-score på 76,5% og øker avstanden til Apple på andreplass, som får en score på 68,3% og norske Rema 1000 på tredjeplass med en score på 66,3%.

Enda et norsk merke er kommet med i de unges topp 10, nemlig FINN.no, som har inntatt en femteplass med en WOM-score på 64,7%. FINN.no topper også YouGov BrandIndex’ liste over merkevare med det beste generelle inntrykk blant norske kvinner i 2016.

Klatrerne

Gjenbruk og det å gjøre en god handel er i stigende grad populært, og FINN.no har forbedret sin WOM-score med 6,5 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper blant de unge. Toyota er den andre klatreren på dette års ranking, som har forbedret sin score med 5,6 prosentpoeng tett forfulgt av Coop Obs!, som inntar tredjeplassen med en forbedring på 5,3 prosentpoeng.

Les mer her

Om rankingen
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

De unges ranking er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex WOM-score, blant alle de merkevarer, som respondentene har hørt noe positivt om (positiv Buzz) blant de mellom 18-34 år. Vi har kun medregnet merker, som har oppnådd minimum 200 intervjuer i perioden.

Man kommer frem til WOM-scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de har snakket med venner, familie eller andre om i løpet av de to siste ukene (enten ansikt, online eller gjennom sosiale medier).

Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om et merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie.

Alle data er fra 1. september 2016 til 31. august 2017.

Rank

33,9

29,7

4,2

Word Of Mouth exposure (%)
1st September to 31st August
Positive Buzz & 18-34
Tracked for 6 months and n>200 per year

Om YouGov Norway

YouGov Norway
Møllergata 13

224 232 00https://yougov.no/

Følg pressemeldinger fra YouGov Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra YouGov Norway