De unge vil ha friskere dessert på julaften

Det de fleste nordmenn spiser til dessert på julaften er riskrem. En ny undersøkelse gjennomført av Epinion på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt viser at 66 % av oss spiser riskrem på julaften, mens 40 % mener at det er den beste juledesserten. Det er antakelig årsaken til at en av tre har to eller flere desserter på julaften.

Friskere desserter på julaften faller i smak for de unge.

Riskrem topper listen over vanlige desserter på julaften, med multekrem som en god nummer to. Et interessant funn i undersøkelsen er at 15 % i aldersgruppen 18 - 25 år har fruktsalat til dessert julaften. Det kan tyde på at de yngre foretrekker friskere alternativer etter den uvant tunge julematen.

Tradisjonsrike juledesserter trenger oppfrisking

Dette behøver ikke bety at tradisjonsmaten er på vei ut, men for at den skal videreføres med glede kan vi friske opp kremdessertene litt. Riskrem kan toppes med deilig hjemmelaget bærsaus, og ser ekstra fristende ut med en god porsjon friske bær på toppen. Vi kan også finne gode varianter av multekrem der multene i større grad får spille hovedrollen.

- Den beste måten å ta vare på tradisjonene på er å tilpasse dem litt, slik at de omfavnes av dem som skal bære dem videre, sier Gerd Byermoen, kommunikasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

En fruktsalat kan lages av de fruktene du liker best, krydres med typiske julekrydder og serveres sammen med iskrem eller for seg selv.

Nordmenns 5 på topp julaften:

1. Riskrem (66 %)
  2. Multekrem (35 %)
  3. Karamellpudding (22 %)
  4. Iskrem (21 %)
  5. Fruktsalat (11 %)

Tallene er hentet fra Epinions undersøkelse gjennomført i november 2016 på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Se oppskriftene på www.frukt.no:

Bærcoulis

Multekrem

Bringebærsaus til riskrem

Friskere desserter på julaften faller i smak for de unge.