by:Larm

De nominerte for Phonofile Nordic Music Prize er klare!

Phonofile Nordic Music Prize feirer de beste nordiske album fra 2015. De 12 nominerte albumene er klare, og den 3. mars blir vinneren kåret på by:Larm.
Copyright © 2015 Inez and Vinoodh. Image courtesy of Wellhart/One Little Indian
Phonofile Nordic Music Prize er en årlig pris for beste nordiske album. Prisen vil fremme og hedre albumet som format. Inspirert av britiske Mercury Prize, ble prisen først delt ut i 2010 da Jónsi vant for sitt album Go. Siden har Goran Kajfes (SE), First Aid Kit (SE), The Knife (SE) og Mirel Wagner (FI) hatt hatt æren av å motta prisen.
De 12 nominerte for Phonofile Nordic Music Prize for musikkåret 2015 er:

Band of GoldBand of Gold (NO)
BjörkVulnicura (IS)
Frisk FrugtDen Europæiske Spejlbue (DK)
Anna von HausswolffThe Miraculous (SE)
Jenny HvalApocalypse, girl (NO)
Jaakko Eino KaleviJaakko Eino Kalevi (FI)
Pekko Käppi & KHHLSanguis meus, mama!  (FI)
Teitur Magnússon: 27 (IS)
MyrkurM (DK)
Ost & KjexFreedom Wig (NO)
Seinabo SeyPretend (SE)
Danni TomaGrå (DK)

De 12 nominerte albumene har blitt valgt ut av en nordisk jury som består av musikk-kritikere og journalister fra de fem nordiske landene: Audun Vinger (NO), Arnar Eggert Thoroddsen (IS), Niklas Elmér (SE), Ralf Christensen (DK) og Ilkka Mattila (FI).
Juryen har komme frem til 12 svært individuelle artister fra Island, Norge, Finland, Sverige og Danmark. Fra etablerte stjerner som Björk, og upcoming darlings som Seinabo Sey og Jaakko Eino Kalevi, til eksperimentelle og eventyrlystne sjeler som Frisk Frugt og Jenny Hval. Juryen har nok en gang omfavnet de unike kunstnerne og deres artisteri. Noen av disse når ut til et bredt publikum, og bekrefter en slags nordisk stemning, mens andre dykker dypt ned i ukjent territorium og sprenger stereotypier.
Mer info på by:larm.no!
Link til juryens begrunnelse, pressebilder og artistbio:  https://drive.google.com/folderview?id=0B6P2PmjQ147fT0FPd2VhM0dHS1k&usp=sharing
Vinneren vil bli kåret av en internasjonal jury på by:Larm torsdag 3. mars. Den internasjonale juryen består av Jude Rodgers (The Guardian), Stuart Maconie (BBC), Laurence Bell (Domino Records ), Jonathan Galkin (DFA Records) og Jeannette Lee (Rough Trade).

Anne Cecilie Bodin Larsen: annececilie@bylarm.no / 93230796

Copyright © 2015 Inez and Vinoodh. Image courtesy of Wellhart/One Little Indian