Miljøpartiet De Grønne

De Grønnes landsmøte: Hansson rettet blikket mot 2017

I sin tale til landsmøtet rettet nasjonal talsperson Rasmus Hansson blikket mot stortingsvalget i 2017 – og inviterte til grønt samarbeid mellom partiene på Stortinget.

– Etter neste stortingsvalg skal miljøpolitikken bestemme hvem som skal være statsminister i Norge. Både i Oslo, Moss, Trondheim, Årdal og mange andre steder har De Grønne vist at vi kan omsette idéene våre i konkret politikk når vi får sjansen. Etter 2017 skal vi gjøre det samme på nasjonalt nivå, sier Hansson.

Hansson pekte ut Høyre og Arbeiderpartiet som partiets hovedmotstandere i miljøpolitikken, samtidig som han inviterte KrF, Venstre, Senterpartiet og SV til å samarbeide om å etablere en grønn blokk i norsk politikk.

– De Grønne har flere ganger invitert til et grønt samarbeid - en grønn blokk - der partier som prioriterer miljø høyt kan samarbeide om å presse Høyre og Ap mye hardere på grønn politikk enn i dag. Det krever at Venstre tør kaste loss fra Sivs og Ernas blå havn, at Senterpartiet er partiet for distrikter og grønne næringer og ikke for olje og eiere, og at er mer enn et evig venstrekorrektiv til Ap. Det krever at KrF står konsekvent på skaperverkets side og ikke bare er et kristelig Høyre. Sammen kan vi stille grønne krav som verken Erna eller Jonas kan si nei til. Norsk politikk og det grønne skiftet trenger det, sa Hansson i talen.

Hansson brukte mye av talen på å løfte frem de nesten 300 grønne lokalpolitikerne som tok plass i kommunestyrer og fylkesting etter partiets gjennomsbruddsvalg for et halvt år siden.

– Over hele landet tør grønne lokalpolitikere å mene noe nytt: Det har kommet en motstemme som hever røsten når kommunen klager over flyseteavgiften, eller når noen vil bruke milliarder på unødige veier. Vi tør å stille krav om miljøvennlig oppdrett, verne en hundremetersskog og en flekk ekstra med matjord. Og vi tør å prioritere elbil-ladere og solceller i tøffe budsjettforhandlinger. Det er summen av alt dette som vil skape et grønt skifte i Norge de neste årene, sier Hansson.

Hansson avsluttet talen med å peke på Sverige som et viktig forbilde i klimapolitikken. Svenskene har redusert sine klimagassutslipp med over 20 prosent siden 1990, mens utslippene i Norge har steget. Han trakk frem at De Grønnes søsterparti Miljöpartiet de Gröna har fått med seg Sveriges statsminister Stefan Löfven på å slå fast at Sverige skal bli verdens første fossilfrie velferdsstat.

Om Miljøpartiet De Grønne

Miljøpartiet De Grønne
Hausmanns gate 19

23 69 94 11http://www.mdg.no

Miljøpartiet De Grønne (MDG) arbeider for et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Vi har folkevalgte i alle de største byene i Norge, og vokser i rekordfart.

Følg saker fra Miljøpartiet De Grønne

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøpartiet De Grønne på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Miljøpartiet De Grønne