Leading Web Solutions

De beste tipsene når du skal leie bil i Spania

En leiebil gir deg fleksibilitet enten du skal på ferie eller jobbreise. Med bil står du fritt til å kjøre til avsidesliggende strender, eller besøke landsbyer og landskap utenfor allfarvei. Her er noen viktige råd om billeie i Spania, for å finne best mulig bil, til best mulig pris.
Det er viktig at du blant annet planlegger tidlig og sjekker drivstoffreglene når du skal leie bil i Spania. Foto: Istockphoto

Planlegg tidlig

For det første bør du bestille så tidlig som mulig. Bestill på nett så snart du har planlagt at du skal reise til Spania. Da får du i de fleste tilfeller best pris, og kan unne deg en leiebil i ferien selv om du ikke kommer til å bruke den mye. Dersom du venter med å leie bil til du lander i Spania vil du garantert måtte betale mer enn om du bestiller den på nett på forhånd.

En annen god grunn til å bestille leiebil så tidlig som mulig er at det gir deg bedre sjanse for å få en bra bil. Det vil si, en bil som passer til ditt behov, enten det er en stor eller en liten bil.

Ifølge Nettavisen blir ikke bare prisen dyrere jo nærmere du kommer leietidspunktet. Det blir også mer begrenset utvalg av biler.

Ikke lei bil på flyplassen

Et annet godt tips er å forsøke å leie bil et annet sted enn på flyplassen. Hvis du unngår å leie bil der unngår du å betale avgiften leiebilfirmaene må betale på flyplassen.

Dersom du benytter annen transport til din første overnatting, eller inn til et bysentrum, kan du oppleve å få både bedre pris og bedre utvalg.

Leieperioden

Du bør også sjekke ulike leieperioder. Noen ganger kan det være billigere å leie bil en hel uke enn for eksempel i fem enkeltdager.

Dette kan variere fra firma til firma. Undersøk på det stedet du skal til. Helgene er som regel billigst i Spania, også i norske ferieuker.

Hent og lever på samme sted

Tenk over hvor du ankommer, og reiser fra, i Spania når du planlegger billeie. Hvis det ikke er samme sted bør du sjekke alternativt framkomstmiddel til det ene stedet. For å få en rimelig pris er det viktig at du henter og leverer bilen på samme sted. Det kan bli betydelig mye dyrere dersom du ser deg nødt til å levere inn bilen et annet sted enn der du hentet den.

Unngå dyrt drivstoff

Drivstoffreglene til utleiefirmaene bør du også sjekke. Nettavisen rapporterer at enkelte utleiefirmaer i Spania tar skyhøye priser for å fylle opp tanken din. Det kan også være dyrt å leie ekstrautstyr som GPS og barneseter. Du kan ta med egen GPS. Barneseter kan derimot være dyrere å ta med på fly enn å leie hos bilutleieren. Det bør du også sjekke der du leier bil.

Forsikringer

Dersom du betaler billeien med et kredittkort vil du ofte være forsikret gjennom kortet. Hvis ikke bør du ha en tradisjonell reiseforsikring. Når du leier bil i Spania leies den ut med alle obligatoriske forsikringer, ifølge Spanialeiebil

Det vil si personforsikring, tredjepartsforsikring og kaskoforsikring med tyveriforsikring. Men det dekker ikke skader på dekk, lås, nøkkel, glass, felger og interiør. Maksimal egenandel på slike skader varierer mellom 1050 – 1500 euro.

Det er viktig å sjekke leiebilen for eventuelle skader på forhånd, slik at de blir notert ned i leieavtalen. Da unngår du at du blir stilt til ansvar for skader som allerede var på bilen før du leide den.

Forbrukerrådet opplyser at Spania skiller seg ut med lav pris på leiebil og høy pris på egenandel og egenandelsforsikring. Slike ekstraforsikringer kan være unødvendige dersom du allerede er dekket av egen reiseforsikring.

Et siste råd er derfor å sjekke nøye hva leiebilprisen inneholder, og eventuelt droppe unødvendige, dobbelte forsikringer.

Bilder

Om Leading Web Solutions

Leading Web Solutions
Hulda Garborgsvei 13
4020 Stavanger

968 10 523https://leadingwebsolutions.com

Leading Web Solutions publiserer innhold rettet mot leiebil, privatøkonomi og lånebransjen.

Følg pressemeldinger fra Leading Web Solutions

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Leading Web Solutions på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Leading Web Solutions