Dataspill: Fortsatt store kjønnsforskjeller
Undersøkelsen viser at det er minst forskjell i spillvaner når barna er i 9–10-årsalderen. Etter hvert som de blir eldre, går dataspill-trenden kraftig ned hos jentene men holder seg stabil blant guttene. 46 prosent av jenter på 16 år oppgir at de spiller spill, mens hele 92 prosent av guttene sier det samme.
Mens jentenes valg av spill er mer sprikende og de fleste er mest interessert i pc- og mobilspill, har guttenes valg av spill holdt seg ganske stabil. Blant de mest populære spillene er Grand Theft Auto, Minecraft, FIFA og CS:GO.
Sosiale medier viktigere for jenter
– Jentene spiller mindre fra 12 års-alderen. Vi tror en av årsakene er at sosiale medier og apper overtar mye av interessen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet. Dette stemmer også overens med Medietilsynets tall for aktiviteten på eksempelvis Snapchat og Instagram.
Flere spiller spill med 18-årsgrense
Barn og medier-undersøkelsen 2018 viser også at mindreårige gutter som har spilt spill med 18-årsgrense, øker i underkant av 10 prosent fra forrige undersøkelse i 2016.
– Grunnen til økningen er ikke åpenbar for oss. Mulige forklaringer kan være at det er blitt større aksept for spill som kulturelt uttrykk, økt tilgjengelighet og at flere foreldre spiller selv, sier Mari Velsand.
Mens seks prosent av foreldre med barn i alderen 9-11 år oppgir at de tror deres barn har spilt spill med høyere aldersgrense, sier 25 prosent av barna at de faktisk har gjort det.
Mer samstemt er barn og foreldre når det gjelder kjennskap til spillene: 61 prosent av foreldrene mener de har god eller svært god kjennskap til spillene barna deres spiller, og 62 prosent av barna sier det samme.
– At foreldrene setter seg inn i hva barna spiller og snakker med dem om spillingen er viktig, sier Velsand.
Uenighet om tidsbruk
Guttene bruker også mest tid på spill. 44 prosent av guttene på 15 år oppga at de spilte spill to timer eller mer dagen før de svarte på barn og medier-undersøkelsen, mens det blant jentene kun var 10 prosent som spilte like mye.
Under halvparten av foreldrene i barn og medier-undersøkelsen 2018 opplever at dataspill kan være en kilde til uenighet med barna. Mengde tid brukt på dataspill og hvilken type spill barna spiller, er blant kildene til uenighet.
For mange foreldre kan det være tilstrekkelig å snakke med barna om spill. Medietilsynet og Lotteri- og stiftelsestilsynet står bak kampanjen Snakk om spill, som er ment som et hjelpemiddel for å få familier til å snakke om spill, særlig for å unngå konflikter.
–Nesten alle barn spiller, og for mange er det en viktig hobby. Dialog og det å spille sammen kan være gøy, lærerikt og spennende, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Khalid Ezat AzamRådgiver
Tel:69301227 / 91180398khalid@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom