Dårligste frivillighetsbudsjett på mange år

I dag ble regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 presentert. Budsjettforslaget betyr dårligere økonomi i den lokale frivilligheten.

Med  unntak av i 2012 fikk frivilligheten  en stadig  større andel  av momsutgiftene
sine kompensert  fram til  2014. Etter  dette  har avkortningen  økt, noe som betyr  at
en mindre  andel  av momsen  blir  kompensert.  Med  budsjettforslaget  for 2017 vil
en lokal  forening trolig  kun få kompensert  70 av 100 kroner betalt  i moms. Kilde: Frivillighet Norge
Med unntak av i 2012 fikk frivilligheten en stadig større andel av momsutgiftene sine kompensert fram til 2014. Etter dette har avkortningen økt, noe som betyr at en mindre andel av momsen blir kompensert. Med budsjettforslaget for 2017 vil en lokal forening trolig kun få kompensert 70 av 100 kroner betalt i moms. Kilde: Frivillighet Norge

Dårligere momskompensasjon

1,32 milliarder kroner settes av til momskompensasjon. Det betyr at organisasjonene vil få mindre av sine momsutgifter kompensert.

– Det viktigste regjeringen kunne gjort for frivilligheten er å gi full momskompensasjon til frivilligheten. I stedet går andelen moms som blir kompensert, ned, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge. – Det er over 20 000 frivillige organisasjonsledd som mottar momskompensasjon. Dette er en av de de ordningene som treffer bredest av alle statlige overføringer til frivilligheten.

Bryter løfter i regjeringserklæringen

I Regjeringserklæringen står det at ”regjeringen vil forbedre momskompensasjonsordningen”.

– Dette var regjeringens siste sjanse til å innfri løftet sitt. Vi er skuffet over at det ikke skjer. Vi setter nå vår lit til forhandlingene på stortinget. Både Fremskrittspartiet og KrF har i sine nye programforslag at de ønsker en full momskompensasjon, så vi forventer at det blir et tema i budsjettprosessen framover.

– Regjeringen har mange fine ord om frivillighetens betydning i Norge. LIkevel viser de ikke vilje til å satse på frivilligheten når det virkelig gjelder. Dette er det dårligste frivillighetsbudsjettet på mange år, avslutter Stian Slotterøy Johnsen.