Dårlig sikt kan koste deg førerkortet

18.1.2016 10:55 | Frende Forsikring

Du kan miste førerkortet, om du ikke tar deg tid til å skrape frontruten.

Med slik sikt er du garantert forelegg, og sannsyligheten er stor for at lappen ryker. Foto: Frende Forsikring

Veitrafikkloven er helt klar. Den som kjører skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Det betyr at snø, is, dugg eller annet ikke skal hindre eller redusere sikten og trafikksikkerheten.

- Det spiller ingen rolle om du bare skal en tur i butikken. En bil full av snø og is kan koste deg lappen, sier kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring. Hun minner om at det ikke bare er bilen du kan skade, du setter også andres liv i fare.

- Ingenting haster så mye at du ikke kan ta deg tid til å skrape. Det tar tross alt ikke mer enn et par minutter, sier hun.

Fritt for is og dugg
Ifølge Utrykningspolitiet er forenklet forelegg den vanligste reaksjonen når folk ikke tar seg bryet med å skrape rutene skikkelig. Boten er vanligvis 2000 kroner, men du risikerer også å miste lappen på stedet.

- Jo mindre du ser, jo større er risikoen for å miste førerkortet, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Et minimumskrav for ikke å få forelegg, er at vindusviskerområdet skal være skrapt.

- Og det hjelper ikke å skrape frontruten for is, om du har null sikt fordi det er dugg på innsiden, sier Karlsen. Du må selvfølgelig også ha utsikt til sidene, og speil og bakrute må være i orden.

Lappen ryker
Dersom sikten derimot fremover og til sidene er sterkt begrenset vil du bli anmeldt.

- Da gjør vi en konkret vurdering av hvor grovt dette var, og du kan få et ordinært forelegg på 5000 kroner og oppover. I tillegg fastsettes ofte et tap av førerretten på tre måneder eller mer, opplyser Karlsen.

Dersom mangel på sikt er årsaken til en alvorlig trafikkulykke, skal det vurderes å reise tiltale for domstolene. Det vil for eksempel være tilfellet dersom fører at kjøretøy med sterkt nedsatt sikt forårsaker en dødsulykke.

- Krasjer du, og det er sammenheng mellom ulykken og slurv med skraping, vil det selvfølgelig kunne gi redusert forsikringsutbetaling, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.

Late foreldre
I mange tilfeller er det snakk om foreldre som kjører barna til skolen, uten å ta seg tid til å skrape vinduene først. Latskapen kan være livsfarlig.

- På veiene rundt skoler og i boligområder er det ekstra viktig med god sikt i alle retninger, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Frost og rim på bilrutene kommer av at vanndampen i luften fryser til iskrystaller. Er det fuktig inneklima i bilen, får du også is på innsiden av rutene.

322 bøter
Ifølge 2015-statistikken fra Statens Innkrevningssentral skrev UP ut 322 forenklede forelegg til sjåfører av kjøretøy som ikke hadde tilstrekkelig sikt i fjor. I tillegg kommer en rekke anmeldelser og inndragning av førerkort for de groveste tilfellene.

UP-sjef Runar Karlsen. Foto: Politiet
Skrap frontruten. Å kjøre med slik sikt er livsfarlig latskap. Frende Forsikring.
Heidi Tofterå Slettemoen er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.