Dårlig integreringspolitikk fra barneministeren

- Hvis disse forslagene går i gjennom vil det gå ut over kvaliteten på tilbudet til barn på flukt. Dette er ekstra sårbare barn som trenger omsorg og profesjonell oppfølging.

Det sier Unio-leder Ragnhild Lied i en kommentar til at Solveig Horne i dag sendte ut et lovforslag på høring der hun blant annet foreslår en ny lov for omsorgssentrene. Barn som er yngre enn 15 år, er i dag underlagt barnevernets ansvar, og omsorgssentrene er regulert i barnevernsloven. Dette ønsker altså statsråden å endre på. Resultatet kan bli lavere krav til bemanning og til kompetansen til dem som skal arbeide med de mindreårige flyktningene.

- Det er bekymringsfullt at forslagene fra regjeringen forskjellsbehandler barn i Norge. Barna kommer hit med vonde, traumatiske opplevelser, og må bli møtt av mennesker med kompetanse. Det er nå vi legger grunnlaget for deres framtid, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Lied mener det nettopp er gjennom å satse på disse barna at vi vil lykkes med integreringen.