Danske Banks nye forbrukerøkonom: - Mine tips til vinterferien

- Vi i finansnæringen har et ansvar for å fronte gode verdier i et samfunn som fôrer forbrukerne med fristelser, sier Cecilie Tvetenstrand (39). Hun syns sin nye forbrukerøkonom-rolle er "veldig stas".

Cecilie Tvetenstrand, forbrukerøkonom i Danske Bank. Foto: Danske Bank/Sturlason

Den 39 år gamle Porsgrunnskvinnen - med åtte års fartstid fra banksektoren - gleder seg nå stort til å komme i gang med sin nye gjerning som et av Danske Banks ansikt utad.

Banken har kun én forbrukerøkonom i Norge.

- Det viktigste blir å være ydmyk, folkelig og "likandes". Samtidig må man opptre som en god representant for bankes syn og verdier, samt være tillitvekkende. Det er avgjørende for meg som forbrukerøkonom at de som hører og ser meg ønsker å lytte til det vi formidler, og for å få til det bør man være flink til å oversette komplekse ord og uttrykk - rett og slett gjøre ting enkelt og forståelig, sier Tvetenstrand.

Øverst på listen hennes over gode økonomiråd står en aldri så liten klassiker.

- Mitt beste råd: lag deg en bufferkonto så fort du har mulighet! Skulle det dukke opp uforutsette utgifter er det veldig kjedelig om månedsbudsjettet allerede er brukt opp. Akkurat hvor stor bufferen skal være er veldig individuelt og beror i stor grad på hvilken livssituasjon du er i og hvor stort forbruk du har fra før. Det viktigste er uansett at man setter av litt penger til den dagen du plutselig trenger dem, sier forbrukerøkonomen.

Billig hygge i vinterferien

Store deler av Norge går snart inn i vinterferiemodus. I den anledning minner Tvetenstrand om at ikke all feriehygge trenger å koste så mye penger.

- Legg opp til å gjøre hyggelige ting sammen med venner og familie som ikke nødvendigvis koster for mye. Er dere på hytta, arranger hoppkonkurranse og grill marshmallows, Er dere i byen, ta frem spill og samle venner eller familien, stek vafler og lag kos som verdsettes av alle. Hva med alternativ afterski på hytta? Er du i byen så ta en byvandring og inviter venner på "after vandring" hjemme etterpå, sier hun.

Både glad og stolt over ny rolle

Den ferske forbrukerøkonomen har en bachelor i ledelse fra BI, påbygg innen finans og jus og har i tillegg vært gjennom Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere - AFR.

- Faktisk så gjennomførte jeg grunnfag i medisin også! Men jeg tviler vel litt på om akkurat kunnskapen derfra er noe jeg kommer til å få bruk for min nye rolle, sier 39-åringen.

Tvetenstrand syns det var "veldig stas" å lande sin nye rolle.

- Da jeg fikk beskjeden om at det var meg Danske Bank til sjuende og sist gikk for ble jeg både glad og stolt. Nå ser jeg virkelig frem til å få representere en arbeidsgiver jeg verdsetter høyt og til å fremme mange av de utallig gode rådene vi i banken gir kundene våre hver eneste dag. Jeg er av den klare oppfatning av at vi i finansnæringen har et ansvar med hensyn til å fronte gode verdier i et samfunn som fôrer forbrukerne med fristelser, sier forbrukerøkonomen.

Danske Banks hovedlokaler i Oslo ligger på Aker Brygge og har adressen Bryggetorget 4.

Våre 1.050 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.

Ut over bankaktiviteter tilbyr vi livsforsikrings- og pensjonsprodukter, kapital-forvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing.