Danske banker forlenger viktig avtale med Nets

(26. juni 2017) De danske bankene har valgt å forlenge avtalen med Nets om clearing tjenestene som utgjør oppgjør og avregningen mellom banker i Danmark. Dette er et av de grunnleggende elementene i gjennomføringen av betalinger i Danmark, og avtalen er forlenget til utgangen av 2022.

Avtalen omfatter straksclearing som er betaling med raskere oppgjør, og intradagclearing, som er de daglige oppgjør og avregningene som er mellom bankene. Straksclearing benyttes til overføring av penger mellom konti og gjør at pengene er på mottakers konto i løpet av få sekunder. Intradagclearingen benyttes hovedsakelig til massebetalinger, som for eksempel lønninger, hvor oppgjøret utføres fem ganger i døgnet.

Siden straksclearingen ble lansert i Danmark i november 2014, har danskene hatt muligheten til å utføre konto til konto betalinger i realtid uavhengig av hvilken bank som er avsender eller mottager. Dette har bidratt til at bankene har tilrettelagt en rekke brukervennlige løsninger både for bedrifter og forbrukere. Mobile betalingsløsninger er et eksempel på en tjeneste som benytter realtidsclearingen. Nets har siden lanseringen i 2014 sett en kraftig vekst i realtidsbetalinger og forventer at dette vil vedvare i de kommende årene.

— Vi er veldig tilfredse med at vi fortsatt er bankenes foretrukne leverandør av et så viktig element i gjennomføringen av betalinger i Danmark. Dette gir oss muligheten til å bidra i danskenes ferd mot et kontantløst samfunn og deres forventninger til et sikker og driftsstabilt økosystem som fungerer umiddelbart, sier Torben Hohlmann, Senior Vice President i Nets og ansvarlig for Clearing Services.

Straksbetalinger har bidratt til å redusere bruken av kontanter og sjekker i Danmark. Realtime24/7 løsningen fra Nets er basert på den internasjonale betalingsstandarden ISO 20022, som også er grunnlaget for den nye europeiske standarden for realtidsbetalinger som man forventer vil bli utbredt i hele EU.

– Å drifte de systemene som gjennomfører danskenes betalinger er et av våre kjerneområder, og et av områdene hvor vi er internasjonalt anerkjent for kvalitet og sikkerhet. Vi er også meget stolte av at den italienske betalingsformidleren ICBPI har valgt oss som leverandør av realtidsystem, i tillegg er det flere andre land som viser interesse for løsningen. Vi opplever en god vekst innen et forretningsområde som er i stor utvikling, avslutter Hohlmann.

Nets sin løsning er modulbasert og åpner også muligheten for å sende andre typer informasjon enn bare betaling gjennom infrastrukturen.

Teknologien bak Realtime24/7 er utviklet og driftes av Nets i Norge.